Fysik

6.8 firkantkurve

23. september 2014 af multo26 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

En spænding følger en firkantkurve som vist. Spændingens maksimalværdi Umax er 10,0V.

a) Beregn spændingens middelværdi og effektværdi. Hvordan finder man middelværdien af en firkantkurve? Er effektværdien lig med Umax?

b) Bergen spændingskurvens formfaktor. Den burde jeg ha styr på.


Svar #1
23. september 2014 af multo26 (Slettet)

Firkantkurve
Vedhæftet fil:20140923_143853.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #2
23. september 2014 af peter lind

Middelværdi = ∫0Tu(t)dt/T = 0

effektværdi2 = ∫0Tu2(t)dt/T

hvot T er perioden


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. september 2014 af hesch (Slettet)

#1:  Nu oplyser opgaven ikke, om tiden mellem to på hinanden følgende flanker er konstant. ( Det må du så antage ).

Umid = ( 1 / T ) * 0T abs( u(t) ) dt = 10.

Ueff = ( som angivet i #1 ) = 10

Formfaktor = Ueff / Umid    ( skulle Umid = 0, ville det jo gå galt her, Peter ! )


Svar #4
12. oktober 2014 af multo26 (Slettet)

T er perioden, men hvad skriver jeg så i stedet for T i:

Middelværdi = ( 1 / T ) * 0T abs( u(t) ) dt

effektværdi2 = 0Tu2(t)dt/T

Er det fx π?


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. oktober 2014 af peter lind

Perioden er tide for en top + tiden for en bund. Kurven starter med en bund (negativ spændning herefter følger en top positiv spændning, Når den er falder ned til en negativ spændning er der gået en periode


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#4:  Periodetiden, T, er altid den den tid der går mellem at kurven gentager sig selv. Så T = periodetiden for den 1. harmoniske (grundfrekvensen i signalet). Så grundliggende er T = 2π.

Visse kurveformer, fx sin(ωt), er dog symmetriske omkring t = π, og man kan så benytte T=π, eftersom T-10Tabs(u(t))dt over en periode på π = T-10Tabs(u(t))dt for T = 2π.

Tegn kurven og se det !


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. oktober 2014 af peter lind

#6  Perioden er ikke i almindelighed 2π. Eksempelvis strømmen i en stikkontakt har frekvensen 50 Hz hvilket giver en periode på 0,02 sekund


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#7:  Hvad ?   Dit eksempel:

50 Hz = 100π s-1.

1 periode = 2π radianer.

Periodetid = 2π / ( 100π [s-1] ) = 0,02 s

Altså, det er jo fuldstændigt det samme.

Noget andet er, at sætter man frekvensen op til 100 Hz, ændrer periodetiden sig til 0,01 s, men perioden er stadig 2π radianer, og det er jo det smarte ved at regne i radianer i stedet for i sek, da disse beregninger er frekvensuafhængige, når man fx skal beregne effektivværdi, middelværdi, osv.


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. oktober 2014 af peter lind

Jeg er helt uenig. Der er eksempelvis ingen grund til at blande π ind i en firkant puls. I #6 siger du at periodetiden er 2π. Det er den ikke i en stikkontakt. Der er den 0,02 sek. I #8 ændrer du periodetiden til periode, hvad du så mener med den ændring. En periode går for eksempel fra en top til den næste top. I en stikkontakt er den tid 0,02 sekund


Brugbart svar (0)

Svar #10
13. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#9: Nu er det jo ikke alle kurveformer, der enten er sinusformede eller trekantede eller firkantede. De kan sagtens være mere komplicerede. Til analyse af sidstnævnte, anvender man ofte Fouriertransformation, og her er det så, at periodens længde for den 1. harmoniske er 2π. Dette gælder endog for firkantkurver. Derfor er det ofte bekvemt at måle periodens længde i radianer, og altså som 2π, især hvis man "mixer" en firkantkurve og en sinuskurve ved fx multiplikation/addition af disse, og hvor frekvensen for de to kurver ikke er ens, men måske har forholdet 4:5. ( jeg ved ikke om du kan se, hvor jeg vil hen ? ).

Men det står dig frit for at regne periodens længde i sek.

Det må du selv om.


Brugbart svar (0)

Svar #11
13. oktober 2014 af peter lind

Det er da korrekt at man bruger fouriertansformation; men det har bare ikke noget med sagen at gøre. Her behøver perioden heller ikke at være 2π


Brugbart svar (0)

Svar #12
13. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#11:  Ad  #10:   Jeg prøver igen:

Hvis du hellere vil sætte periodens længde = 0,02 sek., i stedet for 2π, så står det dig frit for.

Det er ikke noget jeg gider at diskutere.

Det må du selv om.


Brugbart svar (0)

Svar #13
13. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#8

Du blander de to begreber vinkelhastighed og frekvens sammen.

Perioden er tiden for udførelsen af en hel svingning.


Brugbart svar (0)

Svar #14
13. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#13:   Jeg blander ikke begreberne sammen. Jeg omregner frekvens til vinkelhastighed, ved:

50 Hz = 50 * 2π [s-1] = 100π [s-1].

Tegnes et elektrisk signal (fx en sinuskurve) i et xy-koordinatsystem, kan man jo vælge enhed ud af x-aksen som værende sekunder, radianer, grader, som man behager. Noget er mere bekvemt end andet.

Og ja, vælges radianer, er en periodes længde = 2π  ( det er så ikke en tid, men en vinkel ).


Brugbart svar (0)

Svar #15
13. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#14

Men det er fysisk forkert at skrive, at

       50 Hz = 100π s-1 .

Der gælder derimod, at

        50 Hz = 50 s-1 .

Man kan sige, at en frekvens på f = 50 Hz svarer til en vinkelhastighed på  ω = 2π·f = 2π·50 Hz = 100π s-1 .


Brugbart svar (0)

Svar #16
13. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#14:  Den har vi haft i en tidligere tråd (dobbeltpostering). Hold dig til den oprindelige tråd.

Men jeg skal da gerne gentage:  

Når man på en elektroteknisk tegning vil angive, at et signal udfører 50 svingninger pr. sek., angiver man det ved: 50Hz.

Når man på en elektroteknisk tegning vil angive, at et signal har en vinkelhastighed = 50 radianer pr. sek., angiver man det ved: 50s-1.

Denne vedtægt, fordi der så ikke kan ske misforståelser.  Hvad man angiver på fysiktegninger, er jeg ret ligeglad med:  Fysikerne må leve med deres misforståelser.


Svar #17
07. november 2014 af multo26 (Slettet)

Jeg har set på min tegning og fundet middelværdien, men jeg kan ikke se effektværdien.

Hvordan finder man den?:)


Brugbart svar (0)

Svar #18
07. november 2014 af peter lind

se #2


Brugbart svar (0)

Svar #19
07. november 2014 af hesch (Slettet)

#17:  Generelt gælder det, at:

U_{eff} =\sqrt{\frac{1}{(T2-T1)} \int_{T1}^{T2}U(t) dt}

Men for en firkantkurve ses intuitivt, at denne består af jævnspænding, der blot for hver halvperiode skifter fortegn.  Derfor er Ueff = Umax  her.


Brugbart svar (0)

Svar #20
07. november 2014 af hesch (Slettet)

#19:  Ups, der skal stå ( U(t) )2  i stedet for U(t).


Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.