Matematik

Vis, at det er en konstant funktion

24. september 2014 af Whut (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Har I nogle ideer hvor og hvordan jeg skal starte med at vise det? 

Op.png

Vedhæftet fil: Op.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
25. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

(a) Man kan benytte et bevis analogt til beviset for Liouvilles teorem på funktionen g(z) = f(z2) . Da f(z) er en hel funktion, har man    f(z) = ∑k=0 akzk og dermed g(z) = f(z2) = ∑k=0 akz2k

Brugbart svar (1)

Svar #2
25. september 2014 af YesMe (Slettet)

a) |f(n)(0)| = | (n!/2πi) ∫∂K(0,r) f(z2)/zn+1 dz | ≤ (n!/2πi)  ([3|z|3/2 + 4]/rn+1) ∫∂K(0,r) dz

= (n!/2πi) ([3|z|3/2 + 4]/rn+1) 2πr = n![3|z|3/2 + 4]/rn, og

da r → ∞, har vi |f(n)(0)| = 0 for alle n≥1, dvs. f(n)(0) = 0 for alle n≥1. Eftersom en hel funktion f(z2) er begrænset, er f(z2) konstant. Korrekt?

Brugbart svar (1)

Svar #3

Ja, men man skal lave betragtningen på funktionen g(z) = f(z2) . Man har så

|ak| ≤ (1/(2π))·(3r3/2+4)/r2k+1 · 2πr = (3r3/2+4)/r2k → 0 for r → ∞ , når 2k > 3/2 , dvs k ≥ 1 .

Altså er f(z) en konstant funktion.

Brugbart svar (1)

Svar #4

(b) Her betragter man funktionen f(z) = eg(z) . Ved at benytte fremgangsmåden i Liouville's teorem sammen med

|Re(g(z))| ≤ 2·ln(|z|+1)

kan man vise, at f(z) må være et polynomium af grad højst 2, og da f(z) = eg(z) ≠ 0 for alle z , har polynomiet
f(z) ingen rødder, og f(z) må derfor være konstant, og derfor må g(z) også være konstant.

Brugbart svar (1)

Svar #5
25. september 2014 af YesMe (Slettet)

OK. Hvis g(z) er konstant, konkluderer man så, at f(z) også er det, når g(z) = f(z2)?

Vi lader k(z) = eg(z) = ∑k=0 bkzk. Man har |k(z)| = |eg(z)| ≤ e2ln(|z| + 1). Vi får

|bk| ≤ (1/(2π))·e2ln(|r| + 1)/ rk+1 · 2πr = e2ln(|r| + 1)/ rk  → 0 for  r → ∞, når k≥ 1.

Brugbart svar (1)

Svar #6

Man konkluderer ikke, at g(z) er konstant, men at alle ak = 0 for k ≥ 1 . Bemærk at ak er koefficienterne i rækken for funktionen f(z). De anvendes så på funktionen g(z) = f(z2), se #1, fordi vi har en vurdering
for |f(z2)| . Og derfor er f(z) konstant.

Svar #7
25. september 2014 af Whut (Slettet)

Jeg er ikke helt med på det, for der findes rødder for f(z). Hvor kommer ideen fra, at funktionen f skal være forskelligt fra nul? Hvis f(z) = eg(z), så er |f(z)| = eRe(g(z)) ≤ e2·ln(|z|+1) = (|z| + 1)2.

Hvordan viser man, om f(z) er konstant ved brug af Liouville's teorem før jeg kan sige om g(z)?

Ved brug af Theoremet, får vi |bk| ≤ (r + 1)2/rk hvilket går imod 0 for k gående mod uendelig, hvis k > 2. 

Brugbart svar (1)

Svar #8

Ligningen ew = 0 har ingen løsninger i C . Derfor har ligningen f(z) = eg(z) = 0 ingen løsninger i C .

Ja, netop, koefficienterne i rækken for f(z) er alle 0, pånær b0, b1, og b2. Derfor er f(z) et polynomium af grad højst 2:

f(z) = b0 + b1z + b2z2 = eg(z) ≠ 0 .

Et polynomium af grad højst 2, der ikke har nogen rødder, må være en konstant b0 ≠ 0 .

Svar #9
25. september 2014 af Whut (Slettet)

#8 OK mange tak for hjælpen. Jeg tror jeg har forstået det. 

I #3 skriver du til sidst "... når 2k > 3/2 , dvs k ≥ 1", hvorfor? Har du valgt at sætte k > 3/4 til k ≥ 1 for at "afrunde" det til det tætteste tal, således at k ∈ N?

Brugbart svar (0)

Svar #10

k er jo et ikke-negativt heltal.

Skriv et svar til: Vis, at det er en konstant funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.