Matematik

Konvergent talfølge

25. september 2014 af Niko83 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej til alle derude:
Jeg har to opgave, som jeg ikke kan løse. 

1) Der er givet en konvergent talfølge:     an = (√n-2*n)-n
Spørgsmålet er: Hvad er grænseværdien.
Jeg ganger og dividerer udtrykket med : (√n2 -2*n)+n, og så får jeg  (2n) / ((√n2+2n)+n) og her går jeg i stå.

2) Der er givet en en konvergent talfølge:

an  = (ln(n2 +4)) / ln(n)
Hvad er grænseværdien.? Her har jeg ingen clue om, hvordan kan man løse denne opgave.
Håber, at nogen vil hjælpe med at løse disse opgaver.

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

1) Prøv at skrive det ordentligt op. Hvor meget er under kvadratroden? Er det

an = √(n2 - 2n) - n    ?

Så får man

an = -2n / (√(n2 - 2n) + n) = -2 / (√(1- 2/n) + 1) → -1 for n → ∞ .

Brugbart svar (1)

Svar #2

2) Her har man

an = ln(n2+4) / ln(n) = ln(n2·(1+4/n2)) / ln(n) = ln(n2)/ln(n) + ln(1+4/n2)/ln(n)

2 + ln(1+4/n2)/ln(n) → 2 for n → ∞ .

Brugbart svar (0)

Svar #3

Sidste linie skulle have startet med et lighedstegn = som en fortsættelse af linien ovenover.

Svar #4
26. september 2014 af Niko83 (Slettet)

Jeg kan ikke rigtigt forstå spørgsmål 1. Dividerer du nævner og tæller med n?

Jeg er intresseret i nævneren mest: Hvis du dividerer i nævneren med n, Hvad sker med kvadratroden?
f.eks. (√n2+n) / n og hvorfor udtrykket bliver (√1+2/n). Hvorfor forsvinder n i tælleren i kvadratroden, og hvorfor kommer n i nævneren, som ligger ud af kvadratroden

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Bekræft (eller afkræft) først, at jeg har ret i formodningen om, hvorledes an i Opg 1) er defineret. Du har selv foreslået at gange an med tallet 1 i form af brøken (√(n2 - 2n) + n) / (√(n2 - 2n) + n) . Derved får man

\newline\newline a_{n}=\sqrt{n^{2}-2n}-n=\frac{(\sqrt{n^{2}-2n}-n)(\sqrt{n^{2}-2n}+n)}{\sqrt{n^{2}-2n}+n}\newline\newline =\frac{n^{2}-2n-n^{2}}{\sqrt{n^{2}-2n}+n}=\frac{-2n}{\sqrt{n^{2}-2n}+n}=\frac{-2}{\sqrt{1-\frac{2}{n}}+1}\rightarrow\frac{-2}{1+1} =-1\:\textup{for}\:n\rightarrow\infty

Svar #6

Jeg er helt med indtil du dividerer med  n på nævneren og tælleren, og pludselige kommer n ind i kvadratroden. Men jeg tror, at jeg har forstået regnestykket nu, da n = (√n) og på den måde bliver udtrykket i nævneren √(1-2/n).
Nu er jeg med. Mange, mange Tak for hjælpen

Brugbart svar (1)

Svar #7

Ja, når man dividerer med n udenfor kvadratroden svarer det til at dividere med n2 under kvadratroden.

Du har fortsat undgået mit store spørgsmål, hvorvidt jeg har fortolket udtrykket for an korrekt.

Svar #8

Jeg ved ikke hvis jeg forstå det du skriver.
,,,,"Du har fortsat undgået mit store spørgsmål, hvorvidt jeg har fortolket udtrykket for an korrekt.",,,
Men hvis jeg forstå dig rigtigt;
Du har fortolket udtrykket for an korrekt og du gør det altid, når jeg beder for hjælp derude.
Jeg er taknemligt for din hjælp. Nu har jeg forstået begge opgaver 

Brugbart svar (0)

Svar #9

Det var blot det, jeg ville vide. Jeg fremsatte en formodning i #1 om, hvordan dit udtryk for an skulle fortolkes (placeringen af kvadratroden), men jeg synes ikke, at jeg fik nogen direkte bekræftelse af det. Dog blev formodningen heller ikke modsagt i de efterfølgende indlæg.

Skriv et svar til: Konvergent talfølge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.