Fysik

Energi der er afgivet?

07. oktober 2014 af Astrid857 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er der nogen, der ved, hvordan man regner ud hvor meget energi der er blevet afgivet af f.eks. vand? (det er ikke nyttevirkning, jeg mener..)

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Man er nødt til at kende hele sammenhængen for at kunne svare.

Hvis en mængde vand med massen m undergår en ændring i temperatur ΔT , ændres vandets energiindhold med

ΔE = m·c·ΔT

hvor c er vands specifikke varmekapacitet. Det forudsættes her, at vandet ikke ændrer tilstandsform under ændringen.

Svar #2
07. oktober 2014 af Astrid857 (Slettet)

Man er nødt til at kende hele sammenhængen for at kunne svare.

Hvis en mængde vand med massen m undergår en ændring i temperatur ΔT , ændres vandets energiindhold med

ΔE = m·c·ΔT

hvor c er vands specifikke varmekapacitet. Det forudsættes her, at vandet ikke ændrer tilstandsform under ændringen.

Men hvad hvis det er en nød? Så ændrer den tilstandsform fra fast til smeltet. 

Brugbart svar (0)

Svar #3

Hvis det er en nød??

Hvis stoffet, der opvarmes eller afkøles, ændrer tilstandsform. skal man medtage den energi, der skal tilføres eller bliver afgivet under ændringen af stoffets tilstandsform (smeltevarme, fordampningsvarme).

Svar #4
07. oktober 2014 af Astrid857 (Slettet)

Hvis det er en nød??

Hvis stoffet, der opvarmes eller afkøles, ændrer tilstandsform. skal man medtage den energi, der skal tilføres eller bliver afgivet under ændringen af stoffets tilstandsform (smeltevarme, fordampningsvarme).

Hvis jeg har enerigen der bliver tilført, hvordan regner jeg så ud, hvor meget energi der bliver afgivet?

Brugbart svar (0)

Svar #5

Genlæs #1. Du bliver nødt til at beskrive hele sammenhængen. Man opstiller normalt et energiregnskab. Hvis man kan se bort fra tab af energi til omgivelserne, vil der normalt være balance mellem den mængde energi, som den varme del af systemet afgiver, og den mængde energi, som den kolde del modtager.

Svar #6
08. oktober 2014 af Astrid857 (Slettet)

Jeg har sendt dig en besked, kan du tjekke din indbakke?

Brugbart svar (0)

Svar #7
08. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Prøv at holde diskussionen her i tråden.

Svar #8
22. oktober 2014 af Astrid857 (Slettet)

Kunne du svare i din indbakke?

Skriv et svar til: Energi der er afgivet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.