Fysik
6,7 Volapyk for mig.
Opgaven lyder:
En sinusformet strøm med maksimalværdien Imax=4,0 A og frekvensen f=60 Hz har øjebliksværdien -1,5 A stigende mod 0. Find den tid, der er forløbet siden strømkurven havde værdien 0.
Efter meget skriveri har jeg fundet ud af:
Vinklen ved -1,5 stigende mod 0, må være sin-1(-15A/4A)=-0,3844 rad.
Vinklen ved 0A=-π.
Omregn vinkelforskel=π-0,3844 til tid, idet der går 60 gange 2π radianer pr. sek.
Jeg fik det her ud af det: π - 0,3844 = 2,7556
2,7556/(60 gange 2π) = 0,00731 sek.
Det er det rigtige resultat men jeg forstår ikke det her:
Vinklen ved -1,5 stigende mod 0, må være sin-1(-15A/4A)=-0,3844 rad.
Vinklen ved 0A=-π.
Omregn vinkelforskel=π-0,3844.
... 1)Som jeg har forstået er -π placering på x-aksen for en f.eks. en sinuskurve. Hvordan har det noget med en vinkel at gøre? Er det så vinkelen på sinuskurven ved punkt -π ligesom en hældning?
2) Hvorfor siger man: sin-1(-15A/4A)? Hvad betyder det?
Det her forstår jeg heller ikke:
Det er fasen til tiden t=0. Du har en sinusformet bølge. Til tiden 0 kan den være hvorsomhelst i kurvens forløb. Den kan være stigende med værdien 0 Det svarer til at fasen er 0. Den kan have nået sin største værdi så er fasen π/2. Hvis den er mindst er fasen -π.
Er tiden hen ad x-aksen?
Jeg tror jeg får problemer hvis jeg skal regne en opgave magen til da jeg ikke forstår meningen med det jeg har regnet ud.
Svar #1
12. oktober 2014 af peter lind
En sinusformet vekselstrøm har formlen I = I0*sin(ωt+φ). hvor φ er fasen, so foræller om hvor i perioden, der er ved tiden 0 eller om du vil, hvor meget strømmen er forskudt i forhold til hvis det var startet ved tiden t=0
Du skal så finde fasen. hvilken du gør ved at sætte t= 0. Det giver -1,5A = 4A*sin(φ) <=> sin(φ) = -1,5/4 (ikke 15/4 som du skriver.)
Strømmem har værdien 0 når ωt + φ = n*π <=> ωt = n*π-φ. n er et helt tal som du skal vælge så det passer med opgaven.
Der er ingen vinkel i denne opgave; men den du har fået svaret fra har formodentlig af rent pædagogiske grunde omtal det som vinkler.
Svar #2
12. oktober 2014 af Soeffi
Dine beregninger ser næsten rigtige ud, så vidt jeg kan se er tallet halvdelen af det rigtige. Sin-1(y) giver værdier mellem -90 grader og +90 grader. Dvs. mange spændingsværdier kan give samme tid, og du skal selv regne ud hvilken tid, der er den rigtige.
Vedlagt: spændingskurve.
Skriv et svar til: 6,7 Volapyk for mig.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.