Matematik

hjælp

13. oktober 2014 af louisehanseen (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej alle 

jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig med at finde vinkel W i opgave 9, jeg vil også understrege at jeg i undervisningen ikke har arbejdet med tangens men med cosiunusrelationerne og sinusrelationerne.

mange hilsner

Mie

Vedhæftet fil: Blækregning 5.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Vinklen w er spids vinkel i en retvinklet trekant med kateterne 2,5m og 3,53m - s.

Længden af liniestykket s bestemmes ud fra en anden retvinklet trekant . Både s og vinkel w findes lettest ved at benytte tangens i en retvinklet trekant.

s = 2,7m / tan(40,7º)

tan(w) = (3,53m - s) / (2,5m)

Det er misvisende at sætte niveauet til 10. klasse, når der nu er tale om en eksamensopgave fra STX Mat A.

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. oktober 2014 af peter lind

Du skal først finde s. Det nemmeste er at bruge tangens, hvor du skal bruge at tangens af vinklen i en retvinklet trekant er modstående katete delt med hosliggende katete. Hvis du absolut ikke vil bruge tangens kan du du i stedet bruge sinus til at finde hypotenusen og derefter enten bruge pytagora eller cosinus til at finde s.

Hvis du dernæst trækker s fra de 3,53 m får du en katete i trekanten med den røde streg. Den anden katete kendes fra tegningen. Her er det igen nemmest at bruge tangens for at finde w; men du kan da godt igen bruge omvejen med at finde hypotenusen først

Skriv et svar til: hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.