Samfundsfag

Samfundsfag integration problemformulering

21. oktober 2014 af djamila - Niveau: B-niveau

Hej derude. 

Jeg er i øjeblikket igang med at skrive en probemformulering til integration og indvandring inden for samfundsfag. 
Jeg er helt lost og har ikke helt styr på om det overhovedet giver mening. Jeg tager i mod alt form for hjælp, rettelser, forslag etc. 

Jeg har lige pt. skrevet det her

Har danskere med anden etnisk baggrund end dansk splittede identiteter? og hvilke af disse identiteter tager de udganspunkt i?

-Hvilken indflydelse har indvandrer på det danske samfund?
-Hvordan klarer danskerer med anden etnisk baggrund sig i skolegangen, på arbejdsmarkedet mm.?
-Kan fremmede fra andre kulture end det danske, integere sig i det danske samfund?

Tak på forhånd. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2014 af lport (Slettet)

Hej djamila

Det kommer an på hvad du vil undersøge og skrive om. En problemformulering er det spørgsmål som du vil besvarer. Det er helt typisk på universitet at folk stiller ét spørgsmål og skriver om noget andet. Det ser det også ud til at du er ved at gøre.

For at svare på dit spørgsmål med fed, skal man finde en indvandre og undersøge hans/hendes personlighed og identitet. Hvis du så finder ud af at de har en splittet identitet, bliver det nok svært at svare på om de tager udgangspunkt i den ene eller anden, da den jo netop er splittet. Du ville formodentligt hurtigt se at identitet ikke er noget fast men ofte situationsbestemt. I et mor, far og barn set up er mors identitet netop "mor" selvom hun på sin arbejdsplads er særdeles skarp IT projektleder. Så i hendes familierelation er hendes identitet "mor" og på arbejde er hun "den hårde projekteder". 

Så for at svare på det spørgsmålet i fed, skal du finde en invandre, og finde ud af eller definerer hvad en identitet er. Det lyder lidt som en social psykologisk opgave (hvilket stadig er særdeles vigtigt del af socialvidenskaberne), men når jeg læser dine tre underspørgsmål, ser jeg en helt anden opgave foran mig. 

Her kan du undersøge hvordan en given indvandregruppe (fx polakkerne for et par hundrede år siden) har påvirket landet og de er blevet påvirket af landet, og om man i dag kan se forskel på deres efterkommer og os. 

Jeg gætter på du egentligt vil skrive om de tre underspørgsmål (det er typisk sådan jeg kender det fra universitet. Man har lyst til at skrive om noget, men man kan sætte det sammen i et spørgsmål, så bliver man forvirret og skriver problemformulering om noget helt andet). Fortvivl ikke det er en del af processen og af at lære... og jeg kender mange folk som har brugt år på at blive gode til at lave problemformuleringer. 

Hvis det du vil skrive om er de sidste tre punkter, så læser jeg det som du, gerne vil svare på hvilken gensidig påvirkning børn af indvandrer og det danske samfund som deres forældre indvandrede til har på hinanden, og hvordan klarer disse børn sig i forhold børn af ikke-indvandrer forældre uddannelsesmæssigt, erhvervsmæssigt og socialt?

Er det rigtigt gættet, at det egentligt ikke er indvandrene men deres børn du tænker på?

Held og lykke med opgaven. 


Svar #2
21. oktober 2014 af djamila

Mange tusind tak for dit svar, det hjalp utroligt meget.
Jo, jeg prøvede at fokusere på efterkommerne, men jeg var ikke helt sikker på hvordan og hvorledes jeg skulle takle opgaven, men jeg er godt på vej nu. 
 


 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. oktober 2014 af lport (Slettet)

Så lidt. God arbejdslyst

Skriv et svar til: Samfundsfag integration problemformulering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.