Afsætning

Analyse

30. oktober 2014 af Ahmad941 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Analyser købsædfærden for følgende 2 kundegrupper:

1. En 23 -årig kvindelig studerende på SU der køber et Skagen ur til 1500,- kr til sig selv.

2. En dansk forretningsmand på vej hjem i et kinesisk fly der kommer i tanke om at han skal købe noget til konen, og ender med at købe et Skagen ur til 1500,- kr.  

Tak på forhånd ;-) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. november 2014 af Stats

1) 

(Deltager i købsbeslutningen)
1. Initiativtageren: SU studerende
2. Influent: kan være promotion, hendes behov, venner osv.
3. Beslutningstager: SU studerende
4. Disponent: SU studerende
5. Konsument: SU studerende

(Købsadfærdstypen)
Der er høj involvering da produktet er dyrt.
Der er stor forskel mellem mærkerne
Sammen vil de to sige, at det er et komplekst adfærd

(Beslutningsproces)
Problemerkendelse: Dette er forbrugeren finder ud af, at de mangler noget. Dette kunne eksempelvis være, at det styrker hendes image, eller for at få udfyldt hendes ego behov osv.
Informationssøgning: Personlige kilder; venner familie... Kommentielle kilder; butikker, tv, bruchere osv... Offentlige kilder; Artikler, forbrugerundersøgelse... Egne erfaringer; Undersøge, afprøve, bruge osv.
Da produktet er dyrt, og der er stor involvering, så er der meget informationssøgning.
Vurdering af alternativer: Her kan der være nogen personlige forhold, som selvimage, men det kan også være sociale forhold, som status eller mode i gruppen man tilhøre.
Købsbeslutning: Her har kunden været igennem hele baduljen, og vælger enten at købe, eller ikke at købe.

Prøv med forretningsmanden selv :)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.