Fysik
Transformation
Jeg har fået en test for, og er helt fortabt. Fysik er ikke min stærke side, så derfor ville det være dejligt hvis nogle kunne hjælpe med det. :)
Nedenunder er der nogle spørgsmål, og 4 svar muligheder. Dem som jeg mener er rigtigt udfra min viden har jeg markeret det med et (x)
Hvordan bruges transformation, når strøm sendes
fra el-værk til forbruger?
Der bruges højspænding over lange afstande
Der bruges lavspænding over lange afstande
Der bruges kun højspænding tæt ved el-værket (x)
Der bruges kun højspænding tæt ved forbrugerne
Hvorfor bruges transformation på vej til forbrugerne?
For at undgå farlige magnetfelter i naturen
For ikke at skulle grave lange kabler ned
For at få mindre energitab i ledningerne (x)
For at kunne bruge ledninger uden isolering
Hvorfor bruges vekselstrøm fra strømforsyningen?
Ledningerne kan ikke nå hen til jævnstrømsbøsningerne
Spoler med mange vindinger kan ikke tåle jævnstrøm
Vekselstrømmen skal hele tiden vende småmagneterne i jernet (x)
Med vekselstrøm bliver jernkernen ikke magnetisk
- Jeg har eventuelt brug for mere hjælp, men jeg ville gerne starte med disse 3 spørgsmål. :)
Svar #1
02. november 2014 af mathon
Hvordan bruges transformation, når strøm sendes
fra el-værk til forbruger?
Der bruges højspænding over lange afstande
Svar #2
02. november 2014 af idioteralle (Slettet)
Okay tak. Kan du mon hjælpe med den her?
Ledningerne kan ikke nå hen til jævnstrømsbøsningerne
Spoler med mange vindinger kan ikke tåle jævnstrøm
Vekselstrømmen skal hele tiden vende småmagneterne i jernet
Med vekselstrøm bliver jernkernen ikke magnetisk
Svar #3
02. november 2014 af mathon
formentlig menes der:
Vekselstrømmen skal hele tiden vende småmagneterne i jernet.
Men
En spole har større modstand over for vekselspænding end over for jævnspænding.
Svar #5
02. november 2014 af Eksperimentalfysikeren
Alle fire svar er forkerte. Ved store strømstyrker kan man ikke slukke for strømmen, fordi der dannes lysbuer. Vekselstrømmen skifter hele tiden retning og går derfor gennem nul 100 gange i sekundet. Dette slukker lysbuen. hesch har omtalt det i en tidligere tråd.
En sidegevinst er så, at man kan transformere spændingen op og ned efter behov, fordi man hele tiden får ommagnetiseret sin jernkerne og derfor kan få induseret spænding i sekundærspolen i transformatoren. Jeg giver derfor #3 ret i, at det nok er forsla 3, der bliver betragtet som det rigtige.
Svar #6
02. november 2014 af hesch (Slettet)
#5: Det er nemlig rigtigt. Netop i nul-gennemgangen, slukkes lysbuen, og man håber så på, at luften i gnistgabet når at køle så meget af, at den afioniseres, således at lysbuen ikke genopstår til det tidspunkt, hvor strømmen ellers ville vokse op igen. For at køle gnistgabet hurtigere af, kan man hjælpe til ved at blæse trykluft gennem gnistgaben, i det øjeblik at afbryderen bryder strømmen. Således vil strømmen endeligt brydes efter max. 1/100 sek. ( ved første nul-gennemgang ). Det er som at puste et stearinlys ud.
Iøvrigt går udviklingen i retning af, at man vil bruge mere og mere jævnstrøm/jævnspænding i elnettet. Dette fordi man idag kan "transfomere" jævnspænding/-strøm elektronisk,og derfor ikke længere er afhængig af elektromagnetiske transformere. Elektronisk kan strømmen afbrydes uden lysbuer.
De sidste mange år, har man anvendt jævnspænding ved overførsel af effekt over store afstande, fx fra Norge til Danmark gennem kabler i Nordsøen. Men tendensen breder sig også "på land".
Det skal nævnes, at man sagtens kan lave en transformator/spole uden jernkerne. Med jernkerne kan man blot lave transformatoren mindre, grundet jernets højere magnetiske ledningsevne. Disse "vendinger af småmagneter" har ikke så meget med sagen at gøre. Det er størrelsen af den magnetiske flux, der gør forskellen.
Skriv et svar til: Transformation
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.