Fysik

E=mc^2

03. november 2014 af hafi (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har fået til opgave at lave en fremlæggelse med følgende overskrift og opgaver: E=m*c^2 og solens energi.

Du skal komme ind på ligningen E=m*c^2, massedeffekt og Q-værdi

Jeg har dog svært ved at se, hvordan jeg skal få solens energi ind, i forhold til de forskellige begreber, da jeg også har svært ved at forstå de to begreber "massedeffekt" og "Q-værdi" Kan nogen hjælpe mig?
På forhånd tak:-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. november 2014 af anden1237100vejle (Slettet)

Massedefekten er forskellen i summen af nukleonerne i en atomkerne og massen af atomkernen i sig selv. Massedefekten frigives som energi, når en atomkerne vha. fusion smelter sammen.

Q-værdien fortæller noget om energiudviklingen i en kerneprocess, i form af forskellen mellem energiniveauet ved begyndelse og slut.

Brugbart svar (1)

Svar #2

Og formler:

Massedefekt

mdefekt=Z*mproton+N*mneutron-mkerne

Q værdi

Q=-Δmc2

Dette kan så kobles på Einsteins relativitetsteori idet at: E=mcer tilsvarende Ebinding=mdefekt*c2

Brugbart svar (1)

Svar #3

Rettelse til massedefekt:

Massedefekten er forskellen i summen af massen for nukleonerne i en atomkerne og massen af atomkernen i sig selv. Massedefekten frigives som energi, når en atomkerne vha. fusion smelter sammen.

Svar #4
03. november 2014 af hafi (Slettet)

Mange tak skal du have! Til stor hjælp :-)

Skriv et svar til: E=mc^2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.