Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)
Økonomiske teorier om finanskrisen
Jeg søger nogle teorier omkring økonomi og gerne noget, som kan kobles til finanskrisen, da jeg er ved at skrive SRP om finanskrisen. Er der yderligere nogle, som har et bud på gode matematiske formler og beregninger jeg kan lave, i forhold til finanskrisen?
Tak på forhånd! :)
Svar #1
07. november 2014 af BadBoyBard (Slettet)
Ahh, økonomiske shocks, chaos teori, og kriser. Noget af mine favoritemner at snakke om.
- Du kunne jo skrive en opgave om det phenomæn, der hedder: "Asymmetric information" og "credit market imperfections".
Her kunne du blandt andet nævne disse formler, der omhandler bankernes gevinst:
π = aL(1 + r2) - L(1 + r1)
Husk, at hvis π* > 0 => bankerne udvider sig. Du kunne skrive om det måske var tilfældet med denne finanskrise.
- Du kunne også skrive om, hvordan assymetrisk information bidragede til, at forbrugere, der ikke var egnede til boligløn alligevel fik det, da forbrugerne ved mere om deres evne til at tilbagebetale lån end bankerne ved.
- Du kunne jo også skrive noget om det rici, der findes, når banker låner penge ud til forbrugerne. Her kunne du se på og analysere, om det blev givet for lave rente ud og diskutere, om der måske ikke blev diskrimineret nok mellem "bad borrowers" og "good borrowers". Her kunne formler som:

Anvendes, hvor r2 er renten i fremtiden, r1 er nutidensrente og 'a' er den andel af forbrugerne, der forventes at "defaulte" på deres lån.
Bare nogle idèer,
Bard
Skriv et svar til: Økonomiske teorier om finanskrisen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.