Fysik

7.3 Stjernekobling

08. november 2014 af multo26 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

En 3-faset symmetrisk, stjernekoblet belastning tilsluttes 3 gange 400 V, f=50Hz, og optager derved en effekt på 1200 W ved en cosφ=0,8.

Beregn a) den optagne strøm

b) den samlede tilsyneladende effekt S (måske noget med U gange I)

c) den samlede wattløse effekt Q( måske U gange I gange sin(φ)(hvordan finder man φ?))

Belastningen omkobles til en symmetrisk trekantforbindelse.

Beregn d) den optagne strøm

e) det samlede effektforbrug P(måske U gange Iw(men så skal jeg bruge φ?))

Vh.

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. november 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Udfør beregningerne pr. fase   ( Se 7.1   Ovn ).

Regn med komplekse tal, så slipper du af med disse cos φ, sin φ  funktioner.

Du opretter jo mange tråde, og det er fint nok. Blot er jeg lidt nysgerrig, hvor langt du egentlig selv kan komme, hvis du nu rigtig "går til den" ?  Kast dig ud i det.

Svar #2
08. november 2014 af multo26 (Slettet)

Jeg må indrømme at de fleste tråde har jeg læst kapitlerne og været blank i forhold til opgaverne bagefter. Det er kun med 3-faset at jeg har kunnet komme med egentlige forslag, men har så manglet phi. Ellers ville jeg nok ha forsøgt mig frem i forhold til facitlisten. Men det vil jeg prøve.

Brugbart svar (0)

Svar #3

#2:  Det er en dårlig ide, at regne "baglæns" ud fra facitlisten, og justere dine mellemregninger, indtil de passer, for her lærer du at gætte, ikke at regne.

Du skal i stedet prøve at få et overblik, at tænke/betragte inden du regner.  Fx vil du i denne opgave gerne vide, hvad φ er, fordi du vil benytte sin( φ ) til at beregne Q. Du ved jo fra opgaven, at cos( φ ) = 0,8. Det gælder så at (Pythagoras)

cos2(φ) + sin2(φ) = 1    =>

sin(φ) = √( 1 - 0,82 )     =>

sin(φ) = 0,6

Det er alt, hvad du har behov for at vide, pyt være med, hvad φ egentlig er. Det er lidt det, jeg mener med overblik    :)

Alternativt forslår jeg så, at du regner med komplekse tal, for så ordner lommeregneren alt dette cos/sin besvær.

Brugbart svar (0)

Svar #4

#0:   PS:   Det er en fejl, at opgaven ikke oplyser om belastningen er kapacitiv eller reaktiv ( + eller - fortegn på sin φ ).

Men i praktiske applikationer er den som regel reaktiv.

Svar #5
09. november 2014 af multo26 (Slettet)

Jeg kunne lave 7.1 ud fra dine anvisninger, men jeg kan ikke finde strømmen i a) til den her opgave ved at sige effekt/Uf, jeg ved ikke om Pf er lig med 1200/3W, det ser ikke sådan ud da jeg skal finde P til sidst. Jeg har aldrig rigtig fattet det med komplekse tal forresten.

Brugbart svar (0)

Svar #6
09. november 2014 af hesch (Slettet)

#3:  a)

Pfase = Ufase * Ifase * cosφ = 231V * Ifase * 0,8 = ( 1200 / 3 ) W      ( find Ifase,aktiv )

Sfase = Ufase * Ifase = Pfase / cosφ         ( find Sfase og Ifase )

b)    S = Sfase * 3

c)    Q = 3 * √( Sfase2 - Pfase2 )         ( Pythagoras )

Ups, her kom jeg til at skrive en "svipser".   ( slettet )

Men prøv lige at se på a) , b) og c).

Stil spøgsmål.

Så tager jeg d) og e) til sidst.

Svar #7
09. november 2014 af multo26 (Slettet)

Nu kunne jeg lave a, b og c og fordi du forklarede lidt om pytagoras kunne jeg også bruge de formler jeg havde fundet i bogen.

cos2(φ) + sin2(φ) = 1    =>

sin(φ) = √( 1 - 0,82 )     =>

sin(φ) = 0,6

Grunden til at jeg bruger SP så meget er bl.a. at jeg tidligere idag har prøvet at regne disse opgaver på kryds og tværs men var lidt udfordret i forhold til at få rigtige resultater, da jeg skrev cos(0,8) i stedet for 0,8. Jeg har ellers nogenlunde styr på Pytagoras, men så spilder man timer på en dum fejl. Gudske lov, at man ikke var med til at skulle opfinde disse regneregler, når man ikke kan holde tungen lige i munden;)

Jeg er dog stadig udfordret med d) og e) ;)

Brugbart svar (0)

Svar #8
09. november 2014 af hesch (Slettet)

#7:   Spørgsmål d)  og  e)

Belastningen omkobles til en symmetrisk trekantforbindelse.   Dette betyder:

Spændingen over de tre belastninger øges en faktor √3   =>       ( cosφ er uændret )

Alle effekter øges en faktor ( √3 )2 = 3                     =>              ( P = U2 / R )

Ufase er uændret, så Ifase må øges en faktor 3.      ( S = U * I )

Skriv et svar til: 7.3 Stjernekobling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.