Fysik

Stråling og helbred

12. november 2014 af serenabb (Slettet) - Niveau: B-niveau

Godaften :-)

Jeg sidder med en fysikopgave der driller mig og lyder som følgende:

En patient skal have bestrålet livmoderhalsen med en radiumkilde, der udsender gammastråling med aktiviteten 1,1 * 109 Bq. Gammakvanternes energi er 0,18 MeV.

a) Hvor stor effekt afgiver kilden i form af gammastråling?

Bestrålingen varer i tre dage. Vi antager, at en fjerdedel af den afgivne energi afsættes i det syge væv, som vejer 100 g. 

b) Hvor stor er den absorberede dosis i Gray?
c) Hvor stort er dosisækvivalentet i Sievert?

Jeg har besvaret spørgsmål a på følgende måde:
Får at vide at A = 1,1 * 109 s-1
Energien omregnes så til joule ved at sige: E = 1,702 * 10-19 J/eV * (0,18 MeV * 1,602 * 10eV = 2,8836 * 10-14 J

Dermed kan jeg beregne effekten ved at gange aktiviteten med energien hvormed jeg får:
P = (2,8836 * 10-14 J) * (1,1 * 109 s-1) = 3,172 * 10-5 Watt 

Mit spørgsmål er nu hvordan jeg beregner spørgsmål b og c. Jeg ved godt at jeg skal bruge formlen for den absorberede stråledosis D = E/m - hvor jeg skal starte med at beregne energien ved formlen E = P * delta tid i opgave b, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og hvor de forskellige tal skal sættes ind. 

Nogle der kan vise mig hvad man skal gøre og hvorfor? Og sætte tallene ind de rigtige steder for mig??? :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. november 2014 af peter lind

gammakilden leverer i de 3 døgn  energien effekten*  3døgn. Af den bliver så en fjerdedel absorberet aaf vævet

Skriv et svar til: Stråling og helbred

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.