Matematik
Inhomogen differentialligning
Hej alle.
Jeg har differentialligningen: z''(t)+5z'(t)+6z(t)=2e6it. Jeg har så at den partikulære løsning er ke6t+it. Ved differentiering får jeg nu: z'(t)=(6+i)ke6t+it og z''(t)=(35+12i)ke6t+it. Når jeg indsætter alt dette i differentialligningen ender jeg med 71ke6t+it+17ike6t+it=2e6t+it.... Men mit casværktøj får noget helt andet.. Nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg gør forkert.
Svar #3
19. november 2014 af peter lind
Du har differentialligningen z''(t)+5z'(t)+6z(t)=2e6it Du må forvente en løsning af samme form som højre side altså k*ei*6t
Svar #4
19. november 2014 af mathon
Den fuldstændige løsning til den homogene differentialligning
z''(t) + 5z'(t) + 6z(t) = 0
hvis karakterligning
er

med

har løsningen
En partikulær løsning til z''(t) + 5z'(t) + 6z(t) = 2e6t+it gættes på formen ke6t+it.
Ved indsættelse i z''(t) + 5z'(t) + 6z(t) = 2e6t+it
fås:
Svar #5
19. november 2014 af Ninjaaa (Slettet)
#3 jeg har gjort det på samme måde som mathon..
#4 Jeg har gjort det på samme måde som dig, men nu er jeg i tvilv da både mit casværktøj og peterlind siger at gættet er på formen Ce6it
Svar #6
Peter lind, er den partikulære løsning altså på samme form som differentialligningens højre side? :)
Svar #7
Ja det er den normalt. Der kan komme undtagelser hvis højre side er en løsning til den homogene ligning; men det er den angivne højre side ikke. Hvorfor vil du absolut sætte det ekstra it på i eksponenten ?
Svar #8
19. november 2014 af mathon
#4 fortsat
bemærk

se
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1543601
Svar #10
#7 det er fordi der i min bog står at hvis r+iw ikke er rod i polynomiet er den partikulære løsning: ke(r+iw)t, så derfor får jeg: ke6t+it
Svar #11
Jeg har også en anden differentialligning: y''(t)+5y'(t)+6y(t)=2sin(6t). Jeg gætter på at den partikulære løsning er ke6it... Men det giver ikke helt mening, da jeg så ville få det samme resultat som forrige opgave?
Svar #12
#10 og hvorfra får du så at w = 1 ?
#11 Det gør det blot nemmere. Du har løst ligningen med højre side 2*e6it = 2*(cos(6t) + i*sin(6t) )
Du skal altså finde løsningen for den rent imaginære del af differentialligningen. Den kan du så aflæse fra det forrige spørgsmål
Svar #13
Det gik jeg ud fra.. For hvis w=0 ville der jo stå: ke(r+0)t.
#12 undskyld men jeg forstår det slet ikke.Ved ikke hvornår det hvilken løsning eller metode jeg skal bruge, i de forskellige opgaver..
Jeg har jo allerede at den partikulære løsning er
og da jeg ved at det er en sinus funktion får jeg så: 
Jeg skal så forkuserer på den imaginære del og får så at den partikulære løsning er:
..?
Svar #14
Du kan ikke bare gå ud fra at w=1. Med w=0 får du jo det rigtige.
Du har en løsning til den reelle del L1 og en løsning til den imaginære del i*L2. Indsætter du L2 i vestreside af differentialligningen må du få de sin(6t)
Bortset fra at du skal fjerne i'et er det korrekt.
Skriv et svar til: Inhomogen differentialligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

og ikke noget med