Samfundsfag
Forstår ikke figur 1? - HASTER!
Hej
Jeg har en aflevering for til i aften, men jeg er helt gået i stå med en figur. Billede vedhæftet
Nogen, der kan forklare mig, hvad figuren viser?
Svar #1
30. november 2014 af hesch (Slettet)
Eksempel: En boligejer i gruppen D10 sparer 20000 kr. årligt.
Pointen er, at det er den rigeste tiendedel af befolkningen, der sparer penge af betydning, ikke alle de andre.
Svar #2
30. november 2014 af Rezwan9 (Slettet)
Svar #3
30. november 2014 af hesch (Slettet)
Se min tilføjelse i #1.
Man sparer jo penge, ved ikke at skulle betale så meget i ejendomsskat.
"Skævvridningen" i, hvilken del af befolkningen, der sparer penge af betydning, er en politisk beslutning. Sådan har VK-regeringen maget det. Det må du spørge VK-opstillere om til næste folketingsvalg.
Svar #4
30. november 2014 af Rezwan9 (Slettet)
Hvad mener du med "sparer penge af betydning"?
Kan den så ikke begrundes?
Svar #5
01. december 2014 af hesch (Slettet)
#4: Ad: penge af betydning:
I gruppen D5 kan en boligejer spare omkring 1500 kr. årligt: Det rækker jo ikke engang til et halvt par sko, som Lars Løkke Rasmussen (Venstre) ville udtrykke det. Det har ingen betydning. I gruppe D10 rækker besparelsen til omkring 6 par Lars-Løkke-Rasmussen-sko.
Denne skæve besparelsesfordeling kan selvfølgelig begrundes med det regelsæt for skatteloft, som politikerne har vedtaget. Den er således politisk begrundet. Du må selv sætte dig ind i reglerne, regne besparelserne efter, og finde ud af hvor reglerne tilgodeser den rigeste gruppe. Een eller flere af reglerne må jo forårsage denne skævvridning, der er yderst iøjnefaldende på din vedhæftede figur.
Skriv et svar til: Forstår ikke figur 1? - HASTER!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.