Fysik

Elektrongas/elektronsky?

30. november 2014 af McSwagForLife (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej! :)

Jeg har en fysikrapport for, hvor jeg skal gøre rede for, hvad en elektrongas/elektronsky er. Vores lærer fortalte lidt om det, men da jeg slog det op, var definationen ikke helt ens, så jeg vil bare høre om jeg har forstået elektrongassen/elektronskyen rigtigt.

Det er et begreb for, hvor frie elektronerne er. Elektronerne sidder ikke i et fast gitter, men bevæger sig frit. Elektrongassen/elektronskyen er strømledende. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. november 2014 af hesch (Slettet)

Elektroner er aldrig fastsiddende i et "gitter", men kan være bundet til at rotere i veldefinerede skaller omkring deres atomkerne. I metaller er der ikke sådanne veldefinerede skaller, og elektronerne suser rundt iblandt forskellige atomkerner. Selve atomkernerne er fastsiddende i et gitter, altså lige indtil man smelter metallet.

Denne "ubundethed" gør metaller strømledende, for strøm er jo elektroner "på vandring".

Endvidere gør den metallerne varmeledende, fordi termisk (kinetisk) energi i elektronere spredes hurtigere, når elektronerne vandrer omkring.

Skriv et svar til: Elektrongas/elektronsky?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.