Fysik
Schrödingerligningen
Hej.
Jeg er blandt de mange der sidder og tæsker sig igennem SRP for tiden.
Mine fag er fysik og dansk, og emnet herunder er kvantemekanikken.
Et af mine spørgsmål lyder:
"Redegør kvalitativt for Schrödingers ligning og Heisenbergs ubestemthedsrelationer, og kom herunder kort ind på Plancks konstant".
Jeg har fundet en del om Schrödingers ligning, men jeg kan simpelthen ikke få styr på den. Er der en venlig sjæl der kan gå igennem den trin for trin? Eller ihvertfald gå lidt mere i dybden med dens konstanter og variable.
Mange tak.
Svar #1
08. december 2014 af emmazkrogsgaard (Slettet)
Dette dokument skulle være rimelig godt ;)
Svar #2
08. december 2014 af Jerslev (Slettet)
Jeg skrev engang et opgavesæt til mit A-niveau, hvor de kommer igennem Schrödingerligningen og løser nogle opgaver med den samt fortolker resultaterne. Du kan prøve at starte med det.
Svar #3
08. december 2014 af julemandhoho (Slettet)
Tak for begge svar, jeg er igang med at læse dit dokument igennem, Emma.
#Jerselv:
Når den potentielle energi er 0, afhænger den totale energi kun af den kinetiske energi, hvilket er (4) i dit dokument, hvis jeg forstår det rigtigt? Kan du forklare mig, hvad det egentlig er der udregnes med denne tidsuafhængige ligning?? For mig at se, så ligner det en bølgefunktions energi, men er Schrödingers ligning ikke til at udregne sandsynligheder for hvor partiklen befinder sig til et bestemt tidspunkt?? Er totalt forvirret.....
Svar #4
#3: Dokumentet fra #1 er udmærket. Det er fra Introduction to Quantum Mechanics og den bog bruges (såvidt jeg ved) fortsat på det indledende kvantemekanikkursus her på AU.
Hvis den potentielle energi er nul udgår V(x)-leddet, hvorfor hele energien er koncentreret i kinetisk energi. Løsningen til Schrödingers ligning er et sæt bølgefunktioner og de tilhørende energier. Sandsynligheden for at finde partiklen et bestemt sted er så givet ved integralet over normkvadratet på bølgefunktionen således, at

giver dig sandsynligheden for at finde partiklen mellem koordinaterne a og b - altså i intervallet [a;b].
Hvis du har fat i den tidsafhængige bølgefunktion i stedet vil sandsynligheden afhænge af tiden.
Svar #5
08. december 2014 af julemandhoho (Slettet)
#4 Mange tak, jeg kommer i det mindste tættere og tættere på noget der bare ligner en forståelse.
Hvis det var dig der skulle redegøre for Schrödingers ligning, hvordan ville du så sætte det op?
Fx: En indledning der forklarer en bølgefunktion, de forskellige dele af ligningen og dens mulige anvendelser, hvofra så at gå over til et eksempel??
Svar #6
#5: Du kommer nok ikke uden om at skulle redegøre for hele sandsynlighedsdelen af kvantemekanik.
Skriv et svar til: Schrödingerligningen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.