Fysik

Køretøj på skråplan

09. december 2014 af RangertG (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvor meget kraft (Nm) skal der til for at bevæge et køretøj(tre hjul med gummidæk) på 300kg. med en hastighed på 25km/t op ad en stigning på 4%. Jeg har beregnet nogle tal men, har ingen anelse om de er rigtige eller om det er den rigtige fremgangs måde. Se venligst vedhæftet pdf-fil.

Ft=2946
FN=2939
Fskrå=206
Fgnid=2057
Vink.=2º

Vedhæftet fil: rampe_0.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2014 af peter lind

Fremgangsmåde.

Kraften skal være gnidningskraften + tyngdekraftens projektion ind på planens retning. Det sidste er formentlig det du kalder Fskrå men det passer godt nok ikke med det du kalder Ft tyngdekraften ?

Svar #2
11. december 2014 af RangertG (Slettet)

Tak fordi du svarede. Jeg indrømmer at jeg ikke er den mest inteligente, desværre. Jeg har brugt en formelsamling som hedder Mekanik 3 - Oversigt over kræfter i fysikken.

Ft er ganske rigtig Tyngdekraften, FN er Normalkraften, Fgnid er Gnidningskraft, 4% stigning fik jeg til en vinkel på 2º, Fskrå er jeg helt usikker med. Mente bare at der måtte være en rullemodstand. Gnidningskoefficient på tør asfalt μ=0,7. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. december 2014 af peter lind

Fskrå burde være tyngdekraftens projektion ind på skråplanet. Din Fgnidning ser også forkert ud. Hvad har du præcist gjort ?

Svar #4
12. december 2014 af RangertG (Slettet)

Ft=m*g, 300*9,82=2946

FN=Ft*cos(v), 2946*cos(2)=2944

Fgnid=μ*FN, 0,7*2944=2061

Fskrå=Ft*sin(v), 2946*sin(2)=102

Nu får jeg pludselig nogle andre tal nogen steder, jeg forstår det bare ikke

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. december 2014 af peter lind

Metoden er korrekt. Jeg har kun efterregnet den sidste. Det giver 102,8 N (husk enheder) Hvis du skal afrunde den skal du runde op så resultatet er 103 N

Skriv et svar til: Køretøj på skråplan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.