Fysik
Hvad er et bode plot/diagram?
Hej!
Er der nogen som kan give en forklaring på hvad et Bode Plot (Bode diagram) er i forbindelse med strøm.
Tak!
Svar #1
11. december 2014 af hesch (Slettet)
#0: Bode plot anvendes til vurdering af, om en "proces" er reguleringsmæssigt stabil, hvilket den er, når forstækningen i processens overføringsfunktion en mindre end 1, ved en fasedrejniing på 180º.
Ifm. strøm kunne man have en strømforstærker, hvor man påtrykker indgangen en vekselspænding med varierende frekvens. Man måler så forstærkning og fasedrejning af strømmen på udgangen, og plotter målinger ind i diagrammet, for at se ved hvilke frekvenser der opstår ustabilitet.
Diagrammet kan se forskelligt ud, to eksempler her:
og
I sidste eksempel er man tæt på stabilitetsgrænsen.
Svar #2
11. december 2014 af jeppemk96 (Slettet)
Tak for svar!
I det første link, har jeg så ikke ret i, at der vil opstå ustabilitet når frekvensen bliver støre end 100 Hz, da det er der kurven knækker?
Jeg har en SRP opgave, hvor jeg skal gøre rede for et Bode-plot af et RC led og jeg skal fremstille de tilhørende grafer (Bode-diagrammer er uden for pensum, så jeg er lidt på bar bund).
Hvordan kan jeg opstille et Bode-diagram (grafer) for et RC led, hvis jeg ingen data har?
Svar #3
11. december 2014 af hesch (Slettet)
#2: Nej, for fasedrejningen i første eksempel bliver jo ikke større end 90º ved alle frekvenser. Det er ved disse 180º, at alarmklokkerne ringer.
Du må anvende en tonegenerator og et oscilloskop. Du kan så måle forstærkning og fasedrejning.
Man kan selvfølgelig regne kurvernes forløb ud, men det er nok snyd.
Knækfrekvensen optræder ved et RC-led, når Xc = R. Xc = 1 / ωC.
Ved denne frekvens er forstækningen aftaget 3 dB, og asymptoten for den fortsatte kurve er -6 dB / oktav.
Så det er jo hurtigt gjort, at skitsere i hvert fald forstærkningen.
Svar #4
12. december 2014 af jeppemk96 (Slettet)
Hvis jeg skal regne kurvens forløb ud, hvordan skal jeg så gøre det?
Det er ikke meningen at jeg skal lave et forsøg i min SRP. Jeg er derfor i tvivl om hvordan jeg kan tegne Bode-plottet for et RC led, når jeg ingen data har?
Svar #5
12. december 2014 af hesch (Slettet)
#4: Du må tegne dit kredsløb, for at vise hvad det er du skal beregne og plotte i dit Bode diagram.
Serie- eller parallel-forbindelse af RC ?
Hvad propper du ind i kredsløbet ( strøm/spænding ) ?
Hvad måler du på kommer ud (strøm/spænding) ?
Et RC-led kan være mange ting.
Skriv et svar til: Hvad er et bode plot/diagram?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.