Fysik

Energikilder

14. december 2014 af Kaaatrineee (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej I kære brugere,

Jeg har en opgave der omhandler fremtidens energi. Vi har fået til opgave, at spørge så mange overhovedet, om følgende spørgsmål.

Jeg vil liste dem herunder:

• Giv en beskrivelse af fremtidens energikilder og hvor det ville være hensigtsmæssig at investere i denne energikilde.

• Hvilke energikilder bruger Danmark i dag?

• Hvordan ser fremtiden ud for disse kilder?

• Hvilke former for energikilder ville du/I anbefale, at Danmark skal satse på i fremtiden og hvorfor?

Jeg tænker, at jeg da også ville drage nytte af at spørge brugere i Studieportalen, om hvad I tænker? Hvad er jeres meninger, holdninger - hvad tænker I er rigtigt/forkert? Hvad har I af viden indenfor emnet?

Jo flere svar, desto bedre - alt kan bruges! :-)

- Katrine!

Brugbart svar (1)

Svar #1
14. december 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Kernefusionskraftværker.  Forsk i dem, og få dem til at køre. Masser af brændsel, som man nærmest kan "fiske op af havet".

De er "ufarlige", kan ikke løbe løbsk og nedsmelte. Problemet med dem er, at de er svære at "holde ild i". Ganske vist slipper de en smule radioaktiv helium ud, men denne har en halveringstid på et par minutter, (vistnok).

Svar #2
14. december 2014 af Kaaatrineee (Slettet)

Det skal jeg tage med!

Har du flere forslag - hvad tænker du om de andre punkter? :-)

Svar #3

Hvad med andre - hvad tænker I?

Brugbart svar (1)

Svar #4
14. december 2014 af MathiasIHA (Slettet)

Generelt hvis du vil lave det der hedder en kvantitativ undersøgelse, hvor du vil have så mange som overhovdet mulig til at svare på dine sprøgsmål, skal du lave spørgsmålene korte og præcise. Med andre ord, det må ikke tage vedkomende for lang tid at svare på, for så gider størstedelen af folk ikke tage sig tid til det. 

Fremtidens energi vil i stigende grad komme fra grønne energikilder, her iblandt vindmøller, bølgegeneratorere, termiskjord energi, vandkraft, solen og biobrændsel. Et godt mix af disse og et internationalt el-netværk der gør det muligt at købe energi fra de omkring liggende lande alt efter behov. Sådan ser den nærmeste fremtid ud på området ser ud lige nu. 

I Danmark i dag bruges der en blandning af grøn og fosil energi. Vindkraft udgør størstedelen af den grønne energi Danmark selv producere, mens solenergi ikke er særlig udbredt. Kul kraftværker står for langt det meste af det energi der bliver produceret her og nu, mange af dem er dog ved at skifte over til at brænde biobrændsel, som anses for at være en CO2 neutral energikilde. 

Personligt vil jeg anbefale en videre udvikling af de grønne teknologier kombinerede med et internationalt el-netværk.

Fusionskraftværker som #1 nævner er noget der ligger meget langt ude i fremtiden.

Svar #5

De spørgsmål jeg har givet i #0, er i forvejen forkortet ned fra et laaangt kapitel :-D

Men du har ret - jeg er meget enig med dig, hvad angår de forskellige grønne energikilder.

Dog ligger fusionskraftværker, som du selv skriver, langt ude i fremtiden - derfor spørger jeg i #3 hvad andre tænker, for at høre om nogen har idéer mht. fremtidens energi, der er lidt tættere på nuet.

Jeg takker!

Svar #6

Flere idéer? Alt er brugbart! :-)

Brugbart svar (1)

Svar #7
14. december 2014 af hesch (Slettet)

##5,6:  Hvis der skal anvendes vindkraft, bølgekraft, solceller, kræver det store investeringer i opbevaring af energi, fx i form af store vandreservoirer oppe i bjerge. Hvad gør man ellers, hvis der bliver vindstille, smulte vande, overskyet i 72 timer ? Der er langt fra fx DK til de norske fjelde eller til Alperne.  Det koster "spidsen af en jetjaver" at opbygge/drive et højspændingskabel fra Alperne til DK på måske 6 GW ( 6000 MW ).  Især hvis det lige skal smide lidt effekt af på vejen gennem Tyskland

Svar #8

Det havde jeg ikke tænkt over - men må give dig ret.

Lige meget hvad, vil det koste en formue at få noget så fundamentalt som energi til opbevaring, opbygning og at drive det. På den anden side vil det da hjælpe os - vi sparer en masse penge, lige indtil de får styr på det med fusionskraftværkerne. For vi kan da ikke fortsætte som vi gør i dag meget længere.

Brugbart svar (1)

Svar #9
15. december 2014 af MathiasIHA (Slettet)

#7 Svaret er ikke at udsluse forbrændings anlæg, istedet skal de ombygges til at kunne håndtere CO2-neutral biobrændsel. I dag er det sådan i Danmark, at ren grøn energi dvs. hovedsageligt vindkraft har første prioritet når der skal el ud til forburgerne. Altså produceres der mindre strøm på de store forbrændingskraftværker rundt om i Danmark når forholdene er optimale for vindmøllerne. Når de tilgengæld ikke er optimale, skal forbrændings anlægene kunne tage over. Moderne store anlæg som f.eks. Studstrup værket udenfor Aarhus kan starte op fra standby til fuld kapacitet på under 20 minutter. 

Et internationalt el netværk er essentiel for at grønne energikilder skal kunne tage over. Allerede idag er der en såkaldt el motorvej som starter i Norge og går ned igennem Europa. Danmark importere og eksportere i dag storer mængder af energi til sine naboer. Noget du kan følge med på live her: http://www.energinet.dk/Flash/Forside/UK/index.html . Grunden til denne motorvej er så vigtig, skal findes i at man producere for meget energi, i forhold til hvad der bliver brugt. Om natten er forbruget af energi meget lavt, men i Danmark blæser vinden stadig ligeså kraftigt som den gjorde i løbet af dagen og i Norge løber floderne forsat lige hurtigt. Ergo spild energi, fordi der ikke på nuværende tidspunkt findes nogle rigtig effektive måder at opbevare energi som du selv skriver. Det smarte er jo så at kunne fordele denne energi, til et stort land som f.eks. Tyskland sådan de på den måde kan slukke nogle af deres forurenede kraftværker. Eller omvendt hvis det er meget vindstille i Danmark en dag, men meget solrigt i syd Tyskland så skal den sol energi der er overskydende fragtes til brug i Danmark. osv...

Svar #10
15. december 2014 af Kaaatrineee (Slettet)

I er kvikke, det må jeg sige.

Jeg er specielt enig med dig i det sidste - hvis vi skulle stå og mangle energi, ved f.eks. at vinden står stille, solen ikke skinner eller hvis florderne ikke løber hurtigt nok til, at det kan være en stabil energikilde på det tidspunkt - her skal man simpelthen have andre alternativer, ellers dur det jo ikke at flere mio. står uden nogen former for energi & det tager du meget hurtigt hånd om.

Jeg takker! :-) 

Svar #11
15. december 2014 af Kaaatrineee (Slettet)

Nogen der har mere at tilføje?

Skriv et svar til: Energikilder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.