Fysik

Termodynamik

14. december 2014 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man måler enthalpi og entropi for et lukket system. Jeg ved godt at der findes en formel for enthalpi ændringen, som hedder (deltaH = deltaU + pdV). Jeg tror godt at jeg ved hvordan man måler pdV som er det arbejde systemet udfører på omgivelserne. Jeg tror at man bruger en go gammeldags newtonmeter til at måle kraften af pdV arbejdet, hvorefter man integrere denne med hensyn til den strækning, som stemplet har passeret. Men hvordan måler man den indre energi i systemet(deltaU)? For at kunne beregne enthalpi ændringen, så skal man kende pdV og deltaU.

Derudover så kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan man måler entropien for et lukket system. Igen så ved jeg godt at der findes en formel for entropi ændringen, som hedder (deltaG = deltaH - T*deltaS), også kendt som Gibbs free energy formlen. Selvfølgelig hvis man kender deltaG, deltaH og T, så kan man selvfølgelig bare isolere deltaS, og derved finde entropi ændringen. Men hvordan måler man entropi ændringen? Der foreligger måske også den mulighed at man simpelthen ikke kan måle entropi ændringer, således at man kun kan måle deltaG, deltaH og T, hvorefter deltaS isoleres og beregnes, for så tilsidst at blive indsat i nogle tabeller.

Håber ikke dette her har været alt for svært at forstå. Hvis jeg lige skal summere mine spørgsmål op, så er det hvordan man måler enthalpi og entropi ændringer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2014 af Heptan

Det er en del nemmere, hvis systemet ikke er lukket, men varmeisoleret, så man kan måle en temperaturændring, men det har du måske tænkt på...

Det er også en del nemmere, hvis man kender stofferne i beholderen, og slå op i en databog, men det hjælper dig måske heller ikke


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. december 2014 af Heptan

Hvis der er tale om en faseovergang er det let at beregne entropiændringen ved

\Delta S=\frac{\Delta H}{T}       (p og T er konstante)

Ellers ville jeg også bare beregne den, som du har redegjort, og evt. bruge van't hoffs equation til først at finde gibbs energi


Skriv et svar til: Termodynamik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.