Fysik
Strøm og motorer
Hej Jeg sidder med det her eksamensspørgsmål og kan ikke rigtig komme igang.
Spørgsmål 3:
Strøm og motorer. Redegør for hvordan vores elektriske strømsystem er opbygget. Hvilken type strøm vi har, transformering, spænding, sikringer, faser, HPFI, relæer. Relater det til hvordan en elektromotor fungere of fortæl om motorkarakteristikkerne for en elektromotor, hastighedstyring, poler, omdrejning og moment.
Er der ikke nogle som kan komme med lidt indput til hvordan jeg skal tackle denne opgave.
Svar #1
16. december 2014 af hesch (Slettet)
#0 Du skal skrive om elnettet. ( 1350 sider ? ).
Jeg ved så ikke lige helt, hvordan dette "relaterer" til elektromotorer. Men du skal skrive om sidstnævnte, og husk nu alle typer, og alle motorkarakteristikker. Du skal så skrive om hastighedsregulering, og her kan du jo boltre dig med at komme ind på fordele/ulemper ved anvendelse af analog/digitalt regulerede motorer, forskellige effektstyringsprincipper, som pulsbreddemoduleret spænding, thyristorteknik, osv. osv.
Herefter vender du tilbage til motorens funktion, og samler lidt op på antal polpar, og kan komme ind på hvilke karakteristikker, der har betydning for motorens omdrejningstal, og hvilke der har betydning for momentet. Det er lidt svært, for det afhænger jo i høj grad af, hvilket motortype, der er tale om. Men det skal du ikke tage dig af. Du klør bare på.
Så først og fremmest tackler du opgaven ved, at sætte et halvt år eller mere af, til at beskrive den elektriske "verdenssituation".
Skriv et svar til: Strøm og motorer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.