Matematik
Komplekse tal
Hej,
Jeg har løst en differentialligning ved at gætte på en løsning i form af y(x) = xr. Her kom jeg frem til, at eksponenten (r) skulle være -1 ± 2i, men jeg er kun interesseret i en reel løsning. Faktisk er der to reelle løsninger, men jeg kan ikke helt komme frem til dem ud fra min fundne r-værdi.
Kan man ikke lave 2i om vha. eulers formel eller noget andet, så man ikke smider det led væk?
Tak på forhånd.
Svar #1
22. december 2014 af Andersen11 (Slettet)
1 ± 2i er nu engang et komplekst tal . Hvis x er reel, har man så
x1 ± 2i = e(1 ± 2i)·ln(x) = x · e±2i·ln(x) = x · (cos(2·ln(x)) ± i·sin(2·ln(x)))
Svar #2
22. december 2014 af Haxxeren
Ok, det skulle have været -1 ± 2i, men jeg kan godt se fremgangsmåden.
Vi får således: y(x) = x-1 · (cos(2·ln(x)) ± i·sin(2·ln(x))), hvor den reelle løsning er y1(x) = x-1 · cos(2·ln(x))
Jeg forstår bare ikke, hvorfor man også tager: y2(x) = x-1 · sin(2·ln(x)). Den del er jo ikke reel?
Svar #3
22. december 2014 af peter lind
Du har ikke angivet differentialligningen; men ud fra det angivne gætter jeg på at det er en homogen 2. ordens differentialligning med konstante koefficientet. I sådan et tilfælde får du den totale løsning som y=c1f(x)+c2*g(x), hvor c1 og c2 er konstanter. Du skal være klar over at disse konstanter godt kan være komplekse, så du ved passende valg af konstanterne kan få reelle løsninger. Hvis du for eks. har fået de to løsninger cos(x)+isi(x) og cos(x)-isin(x) vil du ved valg af konstanter kunne få at cos(x) er en løsning og sin(x) er en løsning Det sidste ved at bruge i*(cos(x)+isin(x) -i(cos(x) -isin(x)) = -2sin(x)
Svar #4
Der er tale om en Euler-Cauchy differentialligning:
x2y'' + 3xy' + 5y = 0
Svar #5
22. december 2014 af peter lind
Det væsentlige er at det er en lineær homogen differentialligning. Så gælder de regler, jeg skrev i #3
Svar #6
Vi kom frem til løsningerne:
y1(x) = x-1(cos(2ln(x)) + isin(2ln(x))
y2(x) = x-1(sin(2ln(x) - isin(2ln(x)))
Forstår stadigvæk ikke, hvordan vi kan reducere disse til:
y1(x) = x-1cos(2ln(x))
y2(x) = x-1sin(2ln(x))
Svar #7
22. december 2014 af Eksperimentalfysikeren
Prøv at lægge dem sammen og dividere med 2.
PS: jeg tror, du har skrevet forkert i y2
Svar #8
Ja, der skulle naturligvis stå:
y2(x) = x-1(cos(2ln(x) - isin(2ln(x)))
som reduceres til:
y2(x) = x-1sin(2ln(x))
Hvis jeg lægger dem sammen og dividerer med 2, så får jeg:
(y1(x) + y2(x))/2 = x-1(2cos(2ln(x)))/2 = x-1cos(2ln(x))
Så findes den anden løsning vel ved at trække dem fra hinanden og dividere med 2i?
Skriv et svar til: Komplekse tal
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.