Fysik

Radioaktivitet

30. december 2014 af Doubtful (Slettet) - Niveau: B-niveau

Kan teorien diskuteres eller konkluderes på?

Jeg er igang med at lave en rapport om radioaktivitet, hvor jeg så får følgende oplysning opgivet i teoriafsnittet for det udleverede ark til forsøgsudførelse:

Formål:

At eftervise at intensiteten af y-stråling aftager ekspotentielt ved absorption i bly

At bestemme halveringstykkelsen for bly

Teori:

Absorptionsloven:

Der benyttes i dette forsøg en Cs kildehvor der sker følgende henfald:

Cs-137 --> Ba-137 (ion) + e+ antineutrino          T½=30 år

Ba-137 ion --> Ba-137+ gammastråling    Energi fra y-stråling = 0,662 MeV

Disse værdier kan ikke diskuteres eftersom den første ikke kan eftervises i det tidsrum vi arbejder på og den anden formel kan jeg heller ikke regne på...

Så mit spørgsmål er hvad kan jeg stille op med disse informationer? De kan ikke diskuteres eller konkluderes?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. december 2014 af mathon

Det ændrer jo ikke ved, at intensiteten kan måles uden og med gennemgang af bly.

                           


Svar #2
30. december 2014 af Doubtful (Slettet)

Nej det er rigtigt det har jeg målt på, men man kan vel kun diskutere en udregnet/målt værdi hvis man har noget sammneligne med i sit teoriafsnit? Så mit diskussionsafsnit bliver jo lidt tyndt syntes jeg?

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. december 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

du skal vel opstille et forsøg og lave et par målinger, en med, en uden bly? Du kan, ja ½-tiden er ret lang, konkludere (sandsynliggøre) at ændringen i stråling skyldes blyet og ikke at intensiteten falder?

Hilsen Lars


Svar #4
31. december 2014 af Doubtful (Slettet)

Jo det har jeg skam også gjort, men er da lidt i tvivl med noget andet nu. Jeg har regnet usikkerhed på tællinger, men kan man også udregne usikkerheden på tællingerne med absorptionsmateriale? 

(side 5) nederst på siden

Vedhæftet fil:Fysikaflvering 3.docx

Brugbart svar (0)

Svar #5
31. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Oplysningen om Cs-kildens halveringstid på 30 år kan bruges til at argumentere for, at man med meget god nøjagtighed kan betragte kildens intensitet som konstant over det tidsrum, hvor forsøget blev foretaget.

Det hedder eksponentiel, ikke ekspotentiel (forhenværende potent?)

Usikkerheden på et tælletal n er √n .


Brugbart svar (1)

Svar #6
31. december 2014 af mathon

…eftervis
                                 \small I(x)=I_o\cdot e^{-\mu \cdot x}


Svar #7
31. december 2014 af Doubtful (Slettet)

Super mange tak

Skriv et svar til: Radioaktivitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.