Kemi

syre/baser

03. januar 2015 af Naaaanai (Slettet) - Niveau: B-niveau

Der står i min bog at eddikesyre har en Ks på 1,75·10^-5 M, men problemet er at jeg ikke forstår hvordan de har beregnet det ud?

Jeg skal I min opgave beregne hvilken koncentration en HCl opløsning skal have for at få samme pH værdi som 0,0100 M CH3COOH.

Da eddikesyre er en svag syre så har jeg tænkt mig at bruge denne formel for svage syre til at beregne Ks 
Ks=(H3O^+)^2/Cs-(H3O^+) 
dem jeg har sat i parents er altså koncentration af H3O^+
jeg kender cs men jeg kender ikke Ks og H3O^+
Jeg ved godt at der er en anden måde at beregne det her på, en meget nemmere metode, men jeg vil gerne bruge denne her metode, da det er den der står i min bog, som jeg skal bruge.


 


Svar #1
03. januar 2015 af Naaaanai (Slettet)

**** en rettelse. Jeg vil gerne bruge formlen til at beregne (H3O^+)


Svar #2
03. januar 2015 af Naaaanai (Slettet)

Jeg har fået koncentrationen af HCl opløsning til at være 0,000413 M, kan det passe?
jeg fandt ud af hvordan man beregner kS
formlen :
pKs=-log(Ks)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. januar 2015 af LeonhardEuler

Definitionen på Ks blev  diskuteret for ikke lang tid siden i dette indlæg.

I praksis vil man have meget fortyndet opløsning af eddikesyre, hvis pH potentiometrisk måles. Ved at benytte "definition" af pH kan du beregne oxoniumkoncentrationen. Da eddikesyre er en monohydron syre til koncentrationen af oxonium og koncentrationen af den korresponderende base til eddikesyre være ens. Heraf kan du opstilles definitionsbrøken for Ks og udregne denne. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. januar 2015 af LeonhardEuler

Du beregner oxoniumkoncentrationen for 0,0100 M CH3COOH. Da eddikesyre er en svag syre har du da 

\textup{K}_\textup{s}=10^{-\textup{pK}_\textup{s}}=\frac{[\textup{H}_3\textup{O}^+]^2}{c_s-[\textup{H}_3\textup{O}^+]}

10^{-4,75}\ \textup{M}=\frac{[\textup{H}_3\textup{O}^+]^2}{0,01\ \textup{M}-[\textup{H}_3\textup{O}^+]}\Leftrightarrow [\textup{H}_3\textup{O}^+]=0,000413\ \textup{M}

Da oxoniumkoncentrationen bestemmer pH, må HCl have samme oxoniumkoncentration som eddikesyre. Du ved ydermere at saltsyre er en stærk syre, hvorfor den i vandig opløsning vil den være så godt som fuldstændig hydronolyseret. Derfor må oxoniumkoncentrationen svare til den formelle koncentration af HCl.

Du har da at den formelle koncentration af saltsyre skal være 0,000413 M for at du får samme pH som 0,0100 M CH3COOH

 ... med andre ord har du ret. 


Svar #5
03. januar 2015 af Naaaanai (Slettet)

Tusind tak for forklaringerne og hjælpen William :)


Skriv et svar til: syre/baser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.