Engelsk

engelsk grammatik

04. januar 2015 af kattepigen95 - Niveau: A-niveau

Hej med jer! 

Jeg har en sætning, hvor jeg ikke er helt sikker hvilket relative pronomien jeg skal indsætte, fordi den lyder underlig når jeg så indsætter et pronomien 

In the village, there are plenty of cafés and bars in which/whom(?)to spend a pleasant evening.

jeg tror nok det er whom fordi man bruger det efter en præposition 

på forhånd tak 


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. januar 2015 af Tryllefant (Slettet)

Whom er objektsform af who og brugesisær i skriftsprog, mens hverdagssproget bruger who:
- the man whom the appointed was my father.
- the teachers who(m) we met live in New York.

Whom er eneste mulighed efter præposition:
- The chairman, to whom we finally turned, offered to help us.
I mindre formelt sprog placeres præpositionen ofte sidst i sætningen:
- The chairman, who(m) we finally turned to, offered to help us.

Bemærk: of whom placeres normalt efter sit hovedord i modsætning til dansk: 
- There were a lot of guests there, some of whom I already knew. 

Which bruges om ikke-personer i ental og flertal i både bestemmende og parentetiske relativsætninger. 
- Nobody remembers the books which he once wrote.
- The meal, which was excellent, had been prepared by her son. 

Which kan også vise tilbage til en hel sætning eller et verbaludtryk svarende til dansk hvilket, noget som,
- They refused, which surprised us. 
- John likes dogs, which Steve doesn't 

Bemærk: of which placeres normalt efter sit hovedord i modsætning til dansk: 
- She has written hundreds of songs, many of which have been recorded

God aften :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. januar 2015 af Stygotius

Det er en superflot  forklaring som Sabi11 her har givet. Den er fuldstændig korrekt.

Hun  har virkelig styr på engelsk grammatik, og så er hun god til at forklare noget på en præcis og forståelig måde  for andre.. 

Til lykke !!


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. januar 2015 af HFNU (Slettet)

Jeg vil gerne lige spørger ind til det du forklarer sabi11;) hvis det er ok. Hvorfor hedder det; she has written hundreds of songs,many of which have been recorded?? Mit spørgsmål er hvorfor det hedder many of which she has recorded ??? Er det forkert at skrive : many which she has recorded? På forhånd tak for alt din tid. Dejligt at du vil forklarer omkring reglerne

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#2

Sabi11 har løftet forklaringen ordret andetsteds fra. Det første afsnit om "whom" kan for eksempel findes her

https://groups.google.com/forum/#!topic/dk.kultur.sprog/ndVw2ZoNq0U (svar #3 skrevet af Wilstrup).


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. januar 2015 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #6
05. januar 2015 af HFNU (Slettet)

Ja har læst tråden fra før:) tak det hjælper da lidt. Men vil nok sige jeg stadig ikke har fået svar på mit spørgsmål;(( desværre, ved godt det måske ikke giver mening. Men måske er der en der vil fortælle hvorfor


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. januar 2015 af Stygotius

Hvad er din mening med aldrig at bruge noget grundled i dine mærkelige danske sætninger ?

Skal det virke smart? Det gør det ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. januar 2015 af HFNU (Slettet)

Jeg vil gerne have svar på grammatik i engelsk - jeg er ikke ude på at diskuterer ... Og skriver spørgsmål på dansk, der er forståeligt, at det ikke er 100procent rigtigt, betyder intet. Vær venlig at stoppe med at skrive kommentarer om det.

Brugbart svar (0)

Svar #9
05. januar 2015 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #10
05. januar 2015 af HFNU (Slettet)

Stygotius; hvis du ikke kan tale pænt til andre-så lad være med at hjælp!! Det her er en side, hvor alle kan stille spørgsmål-og du har bestemt ikke ret til at nedgører mit sprog eller det jeg siger. 

SÅ lad vær med at svarer på mine spørgsmål fremover-for jeg gider simpelthen slet ikke at hører fra dig igen!


Brugbart svar (0)

Svar #11
05. januar 2015 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #12
06. januar 2015 af HFNU (Slettet)

Analfabet er jeg ihvertfald ikke-fordi jeg ikke udtrykker mig ligeså godt som du gør på dansk.

Men at være et veluddannet menneske-som nedgører andre, og er bedømmende på et studie side , hvor folk er hertil for at hjælpe hinanden viser heller ikke ligefrem din intelligens:))


Brugbart svar (0)

Svar #13
06. januar 2015 af brazar (Slettet)

#12

Hvis du føler at han krænker dig: Kan jeg kun råde dig til, at gøre én ting og det er at anmelde denne Stygotius. Som jeg fik lært fra Andersen


Brugbart svar (0)

Svar #14
06. januar 2015 af Jacobadm (Slettet)

Se indlægget om forumtone. Tal pænt til hinanden! Mobning og nedgørende kommentarer hører ikke hjemme her i forummet.


Skriv et svar til: engelsk grammatik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.