Fysik
en stærk elektromagnet
hvordan laver man en stærk elektromagnet? :)
Svar #2
04. januar 2015 af hesch (Slettet)
#1: Det kommer der en permanent magnet ud af.
#0: Man skal have en kerne, der kan lede mange Tesla uden at gå i magnetisk mætning. Man vikler en spole omkring den, gerne med tråd af superledende materiale, for nu at viklingen ikke skal brænde af, når man sender 1000A gennem den. Sådanne stærke elektromagneter anvendes bl.a. i MR-scannere ( Magnetic Resonans scanner.) Du kan prøve at google dette. Jeg mener de kan komme op på en magnetisk induktion på 5 - 10 Tesla.
Svar #4
04. januar 2015 af hesch (Slettet)
Svar #5
06. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren
Der findes en konstruktion, hvor man kan komme op over 40 Tesla:
http://www.ru.nl/hfml/research/levitation/diamagnetic/bitter-solenoid/
Man benytter en stabel af skiver som spole for at undgå, at spolen sprænges af magnetfeltet. Bitterkonstruktionen har ingen jernkerne, da jernet bliver mættet ved så kraftige magneter.
Der findes andre konstruktioner, hvor man har været oppe på 100 Tesla, dog så vidt jeg ved kun i få millisekunder.
Svar #7
06. januar 2015 af hesch (Slettet)
#5: I dit link ses en tegning, der bl.a. indeholder et rør med målet: 32 mmØ. Jeg går ud fra, at det er indeni dette rør, at et B-felt på 40T opnås.
Jeg har ikke specielt udviklede klaustrofobiske problemer, og har bl.a. klaret adskillige rejser med disse charterfly, hvor det at spise med kniv og gaffel undervejs kan være pladsmæssigt problematisk, og hvor der slet ikke er plads til at skifte mening.
Men jeg ville godt nok have et problem med, at skulle mave mig gennem et sådant 32 mmØ rør, med henblik på en MR-scanning, og jeg ville bestemt foretrække at blive lagt i kunstig koma, forinden sådan en tur.
Skriv et svar til: en stærk elektromagnet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.