Fysik

Hjælp til regning med enheder...

05. januar 2015 af annahansen2 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har fået udleveret opgaver, hvor jeg skal beregne med enheder.- Jeg forstår dog ikke, hvordan jeg skal gribe det an. 

Opgaven: Prøv at regne størrelsen effekt, som har symbolet P og enheden W, tilbage til grundenhederne (benyt, at effekt er energi/tid. 

Håber nogle vil forklare hvordan jeg kan regne ovenstående. På forhånd tusind tak. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Energi måles i J og tid i s . 1 J er igen defineret som 1 N·m , og 1 N er igen defineret som 1 kg·m·s-2 . Kombiner disse til enheden W for effekt.

Svar #2
05. januar 2015 af annahansen2 (Slettet)

Mange tak for svar. W= J/s. Er det rigtgigt eller mangler jeg ydeligere beregning? 

Brugbart svar (0)

Svar #3

Du skal jo reducere tilbage til grundenhederne.

Svar #4

Jeg har søgt lidt på nettet og nået frem til dette. 

"W = J/s = (N*m)/s = (kg*m/s^2)*m/s = kg*m^2/s^3" "Hvor såvel kg, m og s er grundenheder i SI systemet." Jeg forstår ikke, hvordan han er nået frem til dette. Er der en særlig formel man kan bruge. Jeg er nemlig nødt til at vide hvordan det kan regnes ud, så jeg kan regne resten af opgaverne ud. På forånd mange tak.

Brugbart svar (1)

Svar #5

I #1 har jeg forklaret, hvordan enheden 1 J er stykket sammen af grundenhederne kg, m og s.

1 W = 1 J/s = 1 N·m/s = 1 kg·m·s-2/s = ...

Svar #6

Jeg forstår godt nu hvor du forklarer det ydeligere.. Men er der en særlig formel man skal benytte eller metode? Hvilke tal skal man kigge på. På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #7

Man skal se på, hvordan de pågældende fysiske størrelser er defineret.

Svar #8

Det kan ikke regnes anderledes end det i #4, vel?

Brugbart svar (0)

Svar #9

Ikke andet end at man kan bytte lidt om på faktorernes rækkefølge. Nettoresultatet bliver, at

1 W = 1 kg·m·s-3

Svar #10

Jeg vil helst ikke skrive af efter hvad jeg finder på nettet, men hvis jeg skal være helt ærlig forstår jeg ikke og ved ikke hvordan jeg kan løse opgaven eller de andr opgaver heller. HAr du mulighed for at forklarer nogenlunde, hvordan -  nogenlunde - punkt for punkt. Jeg vil være evigt taknemmelig. Måske kan jeg løse resten af opgaverne selv .. :(

Brugbart svar (0)

Svar #11

Det er jo forklaret i #5 sammen med #1.

Svar #12

Jeg prøver mig frem. Tak for din hjælp samt tid. 

Brugbart svar (1)

Svar #13
06. januar 2015 af mathon

#5 og #9

W=\frac{J}{s}=\frac{N\cdot m}{s}=\frac{\frac{kg\cdot m}{s^2}\cdot m}{s}=\frac{kg\cdot m^{\mathbf{\color{Red} 2}}}{s^3}

Brugbart svar (1)

Svar #14
06. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren

Det fungrer ligesom normal bogstavregning, blot med den lille finesse, at det ene "bogstav" er "kg".

Brugbart svar (0)

Svar #15
06. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Tak for korrektionen.

Skriv et svar til: Hjælp til regning med enheder...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.