Generelt

RETORIK eller FILOSOFI

07. januar 2015 af chanelcoco (Slettet)

Hej, jeg skal til at vælge et valgfag til mit sidste år på gym. 

Jeg studerer naturvidenskab (studieretning), hvor jeg derefter vil op på KU og studere noget i retning med biokemi eller lign. Mit mål er at blive en form for leder indenfor min branche. 

Jeg har allerede alle de obligatoriske fag på min studieretning, spørgsmålet er nu om hvilket valgfag er bedst at vælge. 

på den ene side, er jeg meget interesseret i filosofi og på den anden side har jeg en følelse at retorik er en god ting at tage, hvis man ønsker at blive leder. Så kan man sine retoriske virkemidler. 

Retorik er et helt nyt fag der er blevet taget med i vores skole, så hvis der er nogen der kender noget til retorik i gymnasiet, er de meget velkomne til at skrive om det. 

hvad skal jeg vælge?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2015 af UG124 (Slettet)

Her kan du læse om, hvad retorik er:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rhetoric (engelsk = meget mere at læse om)

http://da.wikipedia.org/wiki/Retorik (dansk)

Hvis det var mig, vil jeg tage filosofi, men det er ikke mit valg. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. januar 2015 af peter lind

Det jeg har set af filosofi gør at jeg ikke kan anbefale dig at studere det emne. Jeg vil altså anbefale retorik. Du har ret i at som leder er det en fordel at kunne kommunikere godt


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. januar 2015 af UG124 (Slettet)

#2

Nej peter. Filosofi gør noget rigtigt vedrørende hvordan man tænker. Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan man lærer retorik ?


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. januar 2015 af peter lind

Jeg har haft filosofikum og det ser ud til at filosofferne blot snylter på andre videnskaber. Noget af det jeg senere har læst tyder på at de ellers er nogle Erasmus Montanusser. Det er grunden til at jeg ikke kan anbefale filosofi. Du kan læse filosofi på nogle universiteter
 


Brugbart svar (1)

Svar #5
19. januar 2015 af adsafadfdsafdasf

Retorik har måske den største praktiske benyttelse, men her må jeg alligevel se mig enig med UG124 og sige, at filosofi er  et foretrækkende valg. At peter lind har mødt nogle arrogante 'bedre-vidende' filosoffer har ikke meget relevans til noget som helst, i andre videnskaber findes der også disse Erasmus montanus-typer.

Selve faget filosofi er et vidunderligt og forbløffende fag som taler til det dybeste i (næsten) alle mennesker på jorden og - modsat den småborgerlige konsensus - så er faget stadig af aller største nødvendighed i dag. 


Skriv et svar til: RETORIK eller FILOSOFI

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.