Fysik
farvetemperatur
Jeg har løst en opgave omkring farve temperatur, men det er som om mit resultat ikke er rigtigt, da to af mine resultater ikke ligger inden for det synlige lys spektrum og jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvori fejlen er. Så håber i kan hjælpe mig.
Opgaven med min besvarelse er vedhæftet.
På forhånd tak!
Svar #1
07. januar 2015 af peter lind
Dine resultater er forkerte men uden at se dine beregner kan jeg ikke se hvad du har gjort galt. Du kan se loven med konstanten på http://en.wikipedia.org/wiki/Wien%27s_displacement_law
Svar #2
07. januar 2015 af jones8835 (Slettet)
okay, jeg prøver at skrive udregningen her så:
bølgelængdetop = (2,9 x 10^-3 m x k)/2500K = 1,2 x 10^-6 m = 1200nm
bølgelængdetop = (2,9 x 10^-3 m x k)/2700K = 1,2 x 10^-6 m = 1100nm
bølgelængdetop = (2,9 x 10^-3 m x k)/5000K = 1,2 x 10^-7 m = 580nm
Svar #3
07. januar 2015 af peter lind
Hvis du se på grafen, vil du se at toppen godt nok ligger i det usynlige område; men det er jo ikke toppen du ser. Hvis du ser på grafen for de forskellige temperaturer bliver kurven fladere jo lavere farvetemperatur du har. Disse kurver er bare ikke det du ser, Dine øjne kan ikke se alle spektrallinjer. Toppene ligger godt nok ude i det usynlige område men der er masser af lys i det synlige område og det er det du ser.
Svar #4
08. januar 2015 af jones8835 (Slettet)
Ahh selvfølgelig, så udregningerne er korrekte i så fald. Så forstår jeg bedre, tak for hjælpen! :)
Svar #5
08. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Det, der står i det vedlagte:
"Jf. ovenstående resultater fremgår det ret tydeligt at jo højere temperaturen er, desto større er bølgelængden,"
er noget vrøvl. Det fremgår jo netop af Wien's forskydningslov, at bølgelængden og temperaturen er omvendt proportionale.
Svar #6
08. januar 2015 af jones8835 (Slettet)
Det er selvfølgelig omvendt, det har du helt ret i. Jo højere temperatur jo lavere bølgelængde, som du selv påpeger er de omvendt proportionale. Tak for at du lige gjorde mig opmærksom på fejlen :)
Skriv et svar til: farvetemperatur
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.