Fysik
Forklaring på massemidtpunkt
Hej alle,
Nogen, som kan forklare, hvordan man kan argumenter for løsningen til vedhæftede opgave? :)
Svar #1
08. januar 2015 af peter lind
Se på arealerne på højre og venstre side af y aksen. Jo større areal på højre side jo større værdi af x koordinaten og jo mindre areal på venstre side jo større værdi af x koordinaten
Svar #4
08. januar 2015 af Rasmuslarsenjylland (Slettet)
Svaret til opgaven er 1, 3, 2 og skal sorteres efter mindst x-koordinat først. Ud fra din betragtning, så er arealet større for 1 end 2. Derfor stemmer det ikke overens i mit hoved?
Svar #6
08. januar 2015 af OliverGlue (Slettet)
Massemidtpunktet for en dimension er

En hel plades defineres med massen m1 og x-koordinatet 0, den forsvinder altså, betragt blot hjørnerne, da den er symmetrisk, kan x-koordinaterne blot kaldes hhv. -1 eller 1, det giver

Den absolutte værdi af x1 vs. x3 kan let konkluderes at x1 er mindst, da der deles med et større tal. x2 er igen større end x3 da der står 2 i tælleren, nævneren bliver aldrig halv størrelse i x3 ift. x2 for at kunne konkurrere mod det, da 3*x aldrig bliver dobbelt så stort som 2*x.
Svar #7
08. januar 2015 af Rasmuslarsenjylland (Slettet)
http://myfizika.ucoz.com/_ld/0/43_Test_Bank_9.pdf s. 121 samt min lærer (testen på internettet er dog tilfældigt fundet)
Svar #9
08. januar 2015 af OliverGlue (Slettet)
#6 Krævene må være at m1 < 4*m2, da fysikken ellers bryder sammen, og det er netop der hvor tælleren i x3 bliver 4 m2 - 3 m2 = m2 som er halv størrelse af 4 m2 - 2 m2 = 2 m2
Uddybning til udtrykkene:
Det er selvlfølgelig ikke den helt rigtige måde at gøre det på, men resultatet er nogenlunde ens, i stedet burde man definere hver halvdel af pladen, jeg har ikke skrevet det ind i LaTeX, men blot fra maple:
simplify((-(1/2)*m[1]+m[2]+(1/2)*m[1])/(m[1]-m[2]));
m[2]
x1 = -----------
m[1] - m[2]
simplify((-(1/2)*m[1]+2*m[2]+(1/2)*m[1])/(m[1]-2*m[2]));
2 m[2]
x2 = -------------
m[1] - 2 m[2]
simplify((-(1/2)*m[1]+2*m[2]+((1/2)*m[1]-m[2]))/(m[1]-3*m[2]));
m[2]
x3 = -------------
m[1] - 3 m[2]
Svar #10
08. januar 2015 af peter lind
X' rne skal være tyngdepunktet for de enkelte masser. x koordinaten for venstre masse er aldeles uafhængig af tyngdepunktet for den højre masse.. Lad os antage for simelthedens skyld den venstre masse er en rektangel. Tyngdepunktet vil da klart ligge i midtpunktet af rektanglen. Skære du nu den vensttre halvdel af tyngdepunktet ffra, vil tyngdepunktet stadig være i centrum af rektanglen så det er flyttet til højre. Samtidig vil massen være blevet mindre. Den numeriske værdi af er faldet til |m1*x1|. tyngdepunktet me de nye masser er nu X = (-|m1*x1|+m2*x2|(m1+m2) >0 tyngdepunktet er altså flyttet mod højre.|
Svar #11
09. januar 2015 af OliverGlue (Slettet)
Snakker du om opgaven nu?
Jeg har også lavet modellen i hhv. #6 og #9 efter dine anvisninger i #1. Den afhænger ikke af x-værdier, da jeg har antaget figurerne er symmetrisk omkring y-aksen (hvilket det ligner meget og ellers gør opgaven umulig at løse) hvorfor x-værdierne blot bliver skaleringsfaktorer.
Svar #12
09. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Det store kvadrat kan betragtes som sammensat af 9 mindre kvadrater hver med massen m, med 3 kvadrater siddende på x-koordinaten x = -Δx , med 3 kvadrater siddende på x-koordinaten x = 0 , og med 3 kvadrater siddende på x-koordinaten x = +Δx . Man har så for de tre figurer:
xCM1 = 2·(-Δx) + 3·0 + 3·Δx = 1·Δx
xCM2 = 1·(-Δx) + 3·0 + 3·Δx = 2·Δx
xCM3 = 1·(-Δx) + 3·0 + 2·Δx = 1·Δx
I både 1 og 3 er der ét hj8rne mere på den højre (positive) side end på den venstre (negative) side.
Svar #13
#12 :
Smart metode.
Benyt definitionen i #6, hvis man ønsker at bruge metoden til at kende forskel på tilfælde 1 og 3 også. I #9 laves et udtryk hvor den deles op i 4 kvadrater i stedet.
Svar #14
09. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Pointen er, at
0 < xCM1 = xCM3 < xCM2 .
Figur 3 fremkommer af figur 1 ved at fjerne 1 hjørne på den positive side og 1 hjørne på den negative side. Bidragene fra de to hjørner har samme absolutværdi, men modsat fortegn.
Svar #15
Jeg er uenig.
Er min defintion i #6 forkert eller vil værdien af CM1 ikke være mindre end værdien CM3 pg.a. den større masse? Se 1/M faktoren foran sum-tegnet.
Svar #16
09. januar 2015 af peter lind
Her er en mere præcis, generel og matematisk beskrivelse af mit indlæg i #1
Der bruges den første formel for massemidtpunkt i #6. Denne formel er korrekt
Vælg et kordinatsystem så tyngdepunktet er i begyndelsespunktet. Man kan så dele summen op i den negative del og den positive del. Massen i tyngdepunktet kommer ikke til at spille en rolle. Du kan så dele summen op i to dele, den ene udelukkende med negative led og den anden udelukkende med positive led.
Den med negative led er ∑ mixi den med positive led er ∑ mjxj
Man har så 0 = ∑ mixi+ ∑ mjxj
Hvis man fjerner noget fra højre side bliver summen mindre, så den bliver negativ.
Hvis man tilføjer noget på højre side bliver summen større, så den bliver positiv
Fortegnet for summen af masserne ændrer sig ikke, så det samme gælder for tyngdepunktets x koordinat
Der gælder altså at hvis man fjerne noget fra højre side af tyngdepunktet rykker tyngdepunktet mod venstre
Der gælder altså at hvis man tilføjer noget på højre side af tyngdepunktet rykker tyngdepunktet mod højre.
Hvis man tilføjer eller fjerner noget på venstre side sker det omvendte.
I den pågældende opgave er tyngdepunktet godt nok ikke umiddelbart kendt, men der er ingen tvivl om hvorvidt de ligger til venstre eller højre side af tyngdepunktet
Det er egentlig også det man intuitivt vil forvente,
Svar #17
Den forstår jeg ikke. Hvad er Δx ?. Der er ingen, der har tyngdepunkt i x=0. og der kan ikke samles 3 grupper med 3 kvadrater som hver har samme koordinater.
Her er en tilsvarende beregning:
Ud fra et skøn af tegningerne går jeg ud fra at de viste sider i alle afskæringer og delt over på x aksen har samme længde. Så er den oprindelige kvadrat summen af 16 lige store kvadrater. De 8 midterste kvadrater fordeler sig symmetisk omkring y aksen så de giver tilsammen summen er 0. Afstanden fra y aksen til centrum for de yderste kvadrater til y aksen kalder jeg x. I den første figur mangler der en kvadrat med tyngdepunkt i -x. Summen i tælleren bliver derfor m*x. Der er ialt 15 kvadrater så x koordinaten bliver m*x/(15m) = x/15
I den næste figur mangler der to kvadrater i koordinaten -x så summen bliver 2m*x. summen af masserne er 14 så x koordinaten bliver 2m*x/(14x) = x/7
I den 3. figur mangler der 2 kvadrater med koordinaten -x og en med koordinaten x Det giver summen m*x. Antal af kvadrater er 13 så x koordinaten for tyngdepunktet bliver x koordinaten for tyngdepunktet bliver x/13
rækkefølgen bliver så 3, 1, 2 hvis man tager efter faldende værdi omvendt hvis man tager efter stigende værdi
Svar #18
Jeg har kludret lidt i det i den sidste sætning. Jeg har byttet om på faldende og stigende
Svar #19
09. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren
Der er ikke i figuren noget, der indikerer, hvor store hjørnestykkerne er i forhold til det oprindelige kvadrat. Derimod ser det stærkt ud til, at kvadratet kan opdeles i et midterkvadrat med masse m1, fire siderektangler hver med massen m2 og fire hjørnekvadrater hver med massen m3. Akserne lægges langs symmetrilinierne i det oprindelige kvadrat. Afstanden mellem y-aksen og midtpunktet af øverste højre hjørnekvadrat kaldes a.
For at finde massemidtpunktets placering opskrives momentet om y-aksen. Der er 8, 7 og 6 led for de tre figurer:
M1 = 0 m2 + a m3 - a m2 + 0 m1 + a m2 - a m3 + 0 m2 + a m3 = a m3
M2 = 0 m2 + a m3 - a m2 + 0 m1 + a m2 + 0 m2 + a m3 = 2 a m3
M3 = 0 m2 - a m2 + 0 m1 + a m2 + 0 m2 + a m3 = a m3
For hvert af de tre tilfælde kan man finde det samme moment ved at betragte hele massen som liggende i massemidtpunktet. Heraf får vi:
M1 = x1(m1 + 4 m2 + 3 m3)
M2 = x2(m1 + 4 m2 + 2 m3)
M3 = x3(m1 + 4 m2 + 1 m3)
og
x1 = a m3 /(m1 + 4 m2 + 3 m3)
x2 = 2 a m3 /(m1 + 4 m2 + 2 m3)
x3 = a m3 /(m1 + 4 m2 + 1 m3)
Det ses, at x2 er den største, og at x1 er mindre end x3 : x3<x1<x2
Svar #20
10. januar 2015 af peter lind
Her er en metode, der kun forudsætter at de 3 fjernede hjørner er identiske.
Fra 1 til to . Der fjernes noget fra den venstre side hvilket for tælleren i tyngdepunkts formlen til at blive større. Samtidig falder nævneren; men med en faktor mindre end 2 så 2 har en x koordinat som er større end 1.
Tilsvarende sammenligning med 2 og 3 viser at 3's x kordinat for tyngdepunktet er mindre koordinaten for 2 2 har altså den største x koordinat
Sammenligning mellem 1 og 3 giver at tællerne er lige store. men da nævneren i 3 er mindre en nævneren i 2 bliver koordinaten for 3 større end koordinaten for 1