Dansk

Dansk stil

12. januar 2015 af SarahYS (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hej :) er der en der lige kan være sød og læse min artikel, da det er en FSA opgave og give en karakter. Det vil være meget rart da jeg snart skal til terminsprøve. Tak på forhånd :)





Oversvømmelsen i Passau



Oversvømmelse i den sydtyske by Passau. I flere dage har der været massive regn. Efter en kort pause i regnvejret, fortsatte regnen med at fælde og har gjordt det for de seneste 5 timer. Derfor har flere hundrede indebyggere blevet evakueret fra deres boliger, for at komme væk fra de omfattende vandmasser.

Oversvømmelse i den sydtyske del. Der har været massive regn i flere dage. Efter en kort pause i regnvejret, fortsatte regnen voldsomt videre i 5 timer. Vandstanden nåede op til 1,20 meter. Passaus befolkning er blevet advaret om at blive indedøre og ikke forsøge at være ude på vejene med egen hånd. Derfor har flere hundrede indebyggere blevet evakueret fra deres boliger, for at komme væk fra de omfattende vandmasser.

Et lig er blivet fundet tidligere af redningsfolket. Det drejede sig om en 24 årige mand. Han forsvandt da han var ude for at se til sine dyr. Han blev fundet i sin bil, hvor han dog er blevet fanget af vand og mudder. Han er blevet kørt til hospitalet for at sikre sig om, at han ikke er kommet til skade.


Vi håber alle på at regnen stopper, hurtigst muligt, sådan så at de kan reparere eller ombygge det der er gået alt.

Et hus er faldet sammen pga. den kraftige vind. 5 personer var under taget, men kun moren og drengen er kommet slemt til skade.








Brugbart svar (0)

Svar #1
12. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren

Jeg kan ikke give dig en karakter for det, da jeg ikke er vant til at give karakterer i dansk. Derimod kan jeg give dig nogle hint til noget, du kan gøre bedre. Jeg angiver ikke stederne, kun hints.

1. Du har to steder beyttet bestemt form at tillægsord, hvor navneordet står i ubestemt form.

2. Ikke "fælde", det er noget man gør med træer.

3. Brug det rigtige hjælpeverbum, ikke har blevet, men er blevet.

4. "Er blevet advaret om at blive indendøre" vil sige "Se at komme ud".

5. Hvis han er kørt på hospitalet, er han formodentlig endnu ikke blevet et lig.

6. Ved tidsangivelsen "5 timer" benytter du den ene gang "for" og den anden gang "i".

7. ikke komma efter "stopper".

8. "så at" -> "at".

9. "gået alt".

10. "moren og drengen": Den bestemte form forudsætter, at de er nævnt, evt. indirekte, tidligere i teksten.

Det ser ud  til, at du har nogen påvirkning fra engelsk: "Lig" er ikke helt det samme som "body" og tidsangivelser er lidt anderledes på engelsk.


Skriv et svar til: Dansk stil

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.