Matematik
Vektor- hjælpppp
Nogle som kan hjælpe mig med opgave 3?
filen er vedhæftet forneden
Svar #3
14. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
a) Bestem en normalvektor n for planen α . Punktet Q er skæringspunktmellem linien gennem Q med retningsvektor n og planen α .
b) Find koordinatsættet for et punkt P0 på linien, for eksempel punktet svarende til parameterværdien t = 0 . Vis, at punktet P0 ligger i planen α . Vis dernæst, at en retningsvektor for linien er ortogonal til planens normalvektor n .
c) Opstil et udtryk for afstanden d(t) fra punktet P til et punkt på linien bestemt ved parameterværdien t. Find minimum for funktionen d(t).
Svar #4
14. januar 2015 af Latiifahansen (Slettet)
Andersen kan du hjælpe mig endnu mere, forstår ikke noget af det, er helt blank :)
Svar #5
Hvad forstår du ikke i forklaringen?
a) En normalvektor for planen α er n = [2;-2;1] . Punktet Q ligger på linien gennem P(5;1;20), dvs. der findes et reelt tal s, så at
OQ = OP + s·n = [5;1;20] + s·[2;-2;1]
og punktet Q ligger også i planen α, dvs.
2·(5+2s) -2·(1-2s) + 1·(20 + s) = 10
Løs nu denne ligning i s og find derved koordinatsættet for punktet Q.
Svar #6
okaa taak andersen
kan du også hjælp med opgave b :)?
Svar #7
Prøv at følge vejledningen i #3. Hvor går du i stå der?
Svar #9
Man finder et punkt på linien l ved at vælge en værdi for parameteren t. Det simpleste er at sætte t = 0 , så man direkte aflæser det faste punkts koordinater P0(7;1;-2) . Vis nu, at dette punkt ligger i planen α ved at vise, at punktets koordinatsæt tilfredsstiller planens ligning. Aflæs derefter en retningsvektor r for linien, og vis, at denne retningsvektor er ortogonal til planens normalvektor n .
Svar #11
Okaa så eg har det punkt, som jeg skal bevise ligger i planen
Svar #12
skal jeg så sætte koordinaterne ind i ligningen for planen a??
Svar #13
Liniens parameterfremstilling frembringer punkterne på linien, når parameteren t gennemløber alle de reelle tal. Vælger man en bestemt værdi for t får man koordinatsættet for et bestemt punkt på linien, nemlig punktet hørende til parameterværdien t. Vælger man t = 0 får man koordinatsættet for punktet P0 hørende til parameterværdien t = 0
(x;y;z) = (7;1;-2) + t·(3;2;-2)
P0: (x;y;z) = (7;1;-2) + 0·(3;2;-2) = ...
Svar #14
okaa kan taak
kan det passe at i opgave a, at svaret er -2?? altså koordinatsættet
Svar #15
Man skal bestemme koordinatsættet for punktet Q. I rumgeometri har et koordinatsæt 3 koordinater. Det er vist parameterværdien s i ligingen i #5, som du har fundet. Beregn så punktet Q's koordinatsæt.
Svar #16
ejj forstår det virkelig ikke, hvad er det tal som jeg har fundet..altså s= -2 ..
Svar #17
Det er jo parameterværdien for det punkt på linien gennem P vinkel ret på planen α, der også ligger i planen α, jvf. #5. Dette punkt er punktet Q, dvs. den vinkelrette projektion af P på α.
Svar #18
jaa men så skal jeg finde koordinatsættet??? hvordan går jeg videre
Svar #19
Indsæt den fundne værdi for s i parameterfremstilling for OQ i #5.
Svar #20
OQ = OP + (-2)·n = [5;1;20] + (-2)·[2;-2;1]
sådan der