Fysik
Hvad er induktion og transformation? HASTER!
Er der nogen der helt præcis kan fortælle mig, hvad induktion og tranformation er? Altså, hvad kan man sige om det, hvis man skal op i det til en terminsprøve? Aner nemlig ikke hvad jeg skal sige, mens jeg udfører forsøgene..
Tak på forhånd
Svar #1
17. januar 2015 af qwertyuiopåasdfghjklæøzx (Slettet)
induktion er når man tilfører et magnetfelt til en transformer, ved at gnide en stang-magnet op og ned igennem transformeren
Svar #2
17. januar 2015 af hesch (Slettet)
#0: En transformer indeholder typisk en magnetiserbar kerne. Omkring denne vikler man èn eller flere viklinger, og tilslutter den(ne) ene vikling vekselspænding/netspænding. Der sker så følgende:
- Vekselspændingen skaber vekselstrøm i viklingen.
- Strømmen skaber en magnetisk flux i kernen.
- Fluxen inducerer en spænding i alle viklinger omkring kernen, også den vikling, der er tilsluttet nettet.
Det er det man plejer at kalde (selv)induktion.
Tilslutter man nu en belastning til èn af viklingerne, udtager man en spænding, der afhænger af hvor mange vindinger tilslutningen "gaber over", og man kan således transformere netspændingen op eller ned, efter behov.
En transformer, der kun indeholder èn vikling, kaldes en autotransformer. Er der flere adskilte viklinger, kaldes det en skilletransformer. Kan man variere antallet af vindinger, som tilslutningen gaber over, kaldes det en variotransformer.
Svar #3
17. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren
Hvis magnetfeltet i en spole ændrer sig, vil der enduceres en spændingsforskel mellem spolens ender. Hvis de er forbundet med hinanden, evt. gennem et ydre kredsløb, vil der løbe en strøm, hvis retning er sådan at den "forsøger" at hæmme ændringen i magnetfeltet. Ændringen kan ske ved at en magnet flyttes i forhold til spolen og/eller ved at strømstyrken i en elektromagnet ændrer sig. Det er det sidste, der udnyttes i en transformator, det første i generatorer.
Skriv et svar til: Hvad er induktion og transformation? HASTER!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.