Psykologi

psykoanalysens forståelse af psyke og personlighed?

19. januar 2015 af ninch (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej! nogen der ved hvad Freuds psykoanalyses forståelse af psyke og personlighed er? :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. januar 2015 af Professoren2900 (Slettet)

Kan du uddybe, hvad du præcis mener med følgende?

Som det sikkert selv ved, så beskæftigede Freud sig med psykoanalysen, hvor mennesket reelt, efter teorien, er delt mellem id'et, jeg'et og overjeg'et. Id'et styrer de dyriske medfødte indstinkter, hvorimod overjeg'et styrer moralen, normerne og værdierne, som afholder mennesket fra at handle slavisk efter id'et (som de fleste dyr vel og mærke menes at gøre). Jeg'et er den handlende del, som bliver påvirket af de to tidligere benævnte størrelser.


Svar #2
19. januar 2015 af ninch (Slettet)

#professoren2900

min problemformuelring til eksamen lyder nemlig således, så tænker på der menes at jeg skal kunne forklarer hvad psykoanalysen har at sige om de to, jeg er sikker på det er ægget de referere til og generelt hvad dette kan gøre ved personlighedens udvikling osv ? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. januar 2015 af Professoren2900 (Slettet)

#2

Ja, der henvises til personlighedsægget af Freud.

Generelt kan det siges, at hvis en person styres af id'et, og derved ikke overholder samfundet normer og værdier, så vil individet være ukontrollerbart, hvorved; vold, voldtægt eller anden personfarlig handling kan være udfaldet. Hvis man derimod bliver overstyret af overjeg'et, så vil man, som individ ikke have kontrol over sit eget liv. Dette kan fx føre til Ødipuskomplekset eller elektrokomplekset (slå det op) som Freud henviser til. Ifølge Freud er det yderst vigtigt, at der er harmoni mellem de forskellige "lag" i ægget, idet ubalancere medfører perversion. Når grænserne for ens overjeg, jeg og id bliver sammenblandet, så er der tale om en perversion, hvorved en person bliver utilregnelig/ustabil. Psyken er herved ikke stabil, og i mange tilfælde perspektiverede Freud dette til de sindslidende.

Du kan eventuel finde meget mere information ved at tage typiske psykoanalytiske noveller frem.


Svar #4
19. januar 2015 af ninch (Slettet)

tusind tak for hjælpen! havde faktisk slet ikke tænkt på at gennemgå hvad der ville ske hvis det var ubalanceret, så tusind tak for det! 


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. januar 2015 af klotte (Slettet)

Det er altså noget vrøvl at grænserne imelle de tre strukturer skal fastholdes for ellers blir man ustabil.... Hvis man mangler et overjeg ( som f.eks narcistiterne gør) så er man lyststyret og jeget er den enest måde at få kontrol på.

Hvis man har et for lille jeg og et for stort overjeg er man alt for pligtopfyldende og tænker på hvad MAN skal gøre og hvordan MAN skal opfører sig.

Idét har alle men hvis materiale fra idet ikke kommer igennem i drømme eller i noget kreativt kan det boble op og trænge igennem og medfører kontroltab ....f.eks efter for meget fortrængning.


Skriv et svar til: psykoanalysens forståelse af psyke og personlighed?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.