Fysik

Kuldioxid

02. februar 2015 af berfin1905 (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hejsa

Jeg skal lave en rapport, men jeg har ingen anelse for kuldioxid. Jeg vil gerne vide hvordan kuldioxid er opbygget og hvilken periode,hovedgruppe kuldioxid ligger under..

Det ville være en stor hjælp hvis i kunne svare på de spørgsmål som jeg har skrevet oven over :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. februar 2015 af mathon

Har du tænkt over, hvorfor det hedder kul - di-ox-id?

Kuldioxid står ikke i nogen hovedgruppe.

Hovedgrupper indeholder kun grundstoffer.

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. februar 2015 af Heptan

CO2 (O=C=O) er et lineært, delvist symmetrisk molekyle, som ikke har et dipolmoment.

Alle grundstoffer i CO2 er fra den 2. periode.

På papiret (O=C=O) kan det se ud som om molekylet er symmetrisk, men i virkeligheden er hver dobbeltbinding opbygget af en rotationssymmetrisk sigma-binding, samt en asymmetrisk pi-binding. De to kummulerede pi-bindinger står hele tiden vinkelret på hinanden, hvilket giver en usynlig asymmetri.

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. februar 2015 af sigridkofod (Slettet)

Kuldioxid er opbygget af ét carbon(kul) atom og 2 oxygen(ilt) atom, der er bundet sammen via dobbeltbindinger. Kuldioxid ligger ikke i nogle hovedgruppe eller periode, men carbon(kul) ligger i periode 2 og hovedgruppe 4, og har grundstofnummeret 6. Oxygen(ilt) ligger i periode 2 og hovedgruppe 6 og har grundstofnummeret 8.   

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. februar 2015 af mathon

Skriv et svar til: Kuldioxid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.