Fysik
Elektriske og magnetiske felter
Hej
Jeg sidder med en opgave hvor jeg skal bestemme farten som elektronerne opnår fra hvile til de gennemløber et spændingsfald på 220V
Opgaven lyder som flg.:
To parallelle metalpalder anbringes i vakuum, så afstanden mellem dem er 1,70cm og spændingsfaldet mellem dem er 34V.
a) Vis, at størrelsen af det elektriske felt mellem pladerne er 2,0 kV/m (denne har jeg løst)
På figuren ses til venstre en elektronkanon, som accelererer elektroner fra hvile ved at lade dem gennemløbe et spændingsfald på 220V
b) Hvilken fart opnår elektronerne ved denne acceleratino?
Jeg er i tvivl om hvilken en formel jeg skal hive fat i for at kunne løse dette.
På forhånd tak!
Svar #3
05. februar 2015 af Soeffi
Elektronens fart beregnes af E = ½·me·ve2 = 220V·qe, hvor qe er elektronens ladnng.
Svar #5
05. februar 2015 af hesch (Slettet)
#4: Stopper opgaven her ? Elektronerne accelereres jo også ved passage af pladerne til højre i billedet i vertikal retning. De drejer opad eller nedad. Den horisontale hastighed forbliver konstant mellem de vandrette plader, men deres fart øges, fordi de accelereres vertikalt.
Nå, ja: Jeg undres blot over, hvad disse horisontale plader har at bestille i opgaven.
Svar #6
05. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Du har ganske givet ret i, at opgaven ikke stopper der. Det ser ud til at være hentet fra Opg 3 i dette vejledende opgavesæt
Svar #7
05. februar 2015 af sikse (Slettet)
Lyder som flg.:
Intro:
Accelerationsspændingen justeres, så elektronernes fart nu bliver 1,00*10^7 m/s inden de sendes ind i mellemrummet mellem de to plader i en retning som er parallel med pladerne. Opstillingen placeres i et magnetisk felt som både er vinkelret på det elektriske felt mellem pladerne og elektronernes bevægelsesretning. Magnetfeltet er præcist så stort, så elektronerne bevæger sig langs en ret linje mellem pladerne.
C) bestem størrelsen af magnetfeltet i denne situation.
Skriv et svar til: Elektriske og magnetiske felter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.