Matematik

hjælp

07. februar 2015 af paaske1 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg er gået i stå i opgave 4 i nedestående opgave. Jeg har vandskeligheder med at forstå opgaven. Hvis der er nogle, som er søde, at hjælpe mig vil det betyde en del. Jeg har lavet opgave 1, 2 og 3, hvis I har brug for disse svar, kan jeg godt skrive dem. :)

Screen Shot 2015-02-07 at 08.07.18.png


Svar #1
07. februar 2015 af paaske1 (Slettet)

Jeg har lavet opgave 1, 2 og 3. Mangler blot 4'eren.


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. februar 2015 af peter lind

Hvis du har fundet cirklens ligning har du også centrum for cirklen O1's koordinat. Find vektor O1A

Drej denne vektor vinklem 91º. Nu har du vektor O1C.  Find ligningen for den linje, der går gennem B og har O1C com normalvektor. Du kan også finde linjen gennem O1 og C og foretage en spejling af B i denne linje


Svar #3
07. februar 2015 af paaske1 (Slettet)

Vi har ikke lært om vektore nu. Ved du om der er en anden metode?


Brugbart svar (1)

Svar #4
07. februar 2015 af peter lind

Se på trekant AO1C. Det er en ligebenet trekant, hvor du kender topvinklen (91º) og benene. Brug det til at finde længden af AC.

Find dernæst ligningen for den cirkel, der har A som centrum og AC som radius. Den skærer den store cirkel i to punkter, hvor C er den ene. Brug dette til at finde koordinaterne for C. Derefter som i #2


Svar #5
10. februar 2015 af paaske1 (Slettet)

Hvordan finder jeg længden af AC, jeg kender jo blot 2 sider i trekanten og en vinkel?


Brugbart svar (1)

Svar #6
10. februar 2015 af peter lind

Nedfæld den vinkelrette fra toppunktet på AC. Den deler trekanten i to kongruente retvinklede trekanter, hvor den ene vinkel er den halve topvinkel, og hvor du kender hypotenusen. Du kan bruge flere sætninger om den retvinklede trekanter til at finde det halve af AC


Svar #7
13. februar 2015 af paaske1 (Slettet)

Mange tak skal du have!
Der er også en anden delopgave som lyder:

Du skal nu projektere en ny vej, hvis linieføring skal "ramme" rundkørslen fra nordøstlig retning. Du skal bestemme denne linieførings rette linie, bestemme punktet hvor linieføringen rammer den yderste cirkel, samt de to anløbspunkter ved vejens side, der tangerer den yderste cirkel i rundkørslen. Du skal antage, at denne nye vej ankommer til rundkørslen som Kalundborgvej.

Ved du også hvordan den laves?


Brugbart svar (1)

Svar #8
13. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#7

Linien skal gå gennem cirklernes centrum og have retningsvinklen 45º regnet fra x-aksen. Drej punkterne B, C og D op til den nye retningsvinkel.


Svar #9
13. februar 2015 af paaske1 (Slettet)

Kan jeg også spørge om noget andet, i opgave 4 (for at finde punkt D) antager jeg at afstanden mellem punkt B og C og det samme som punkt C og D. Er det forkert eller korrelt?


Brugbart svar (1)

Svar #10
13. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#9

Det er korrekt antaget.


Svar #11
14. februar 2015 af paaske1 (Slettet)

Mange tak, har endnu et spørgsmål, hvis det er okay. I opgave 4 kan jeg ikke helt danne et billede af hvilke tangenter de snakker om. I punkerme A og C  samt B og D danner jeg mig et billede af to sekanter. Ved I hvilke to tangenter der tales om?


Brugbart svar (1)

Svar #12
14. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#11

i et punkt på en cirkel er der en veldefineret tangent. 

I punktet A er der en tangent og i punktet C er der en tangent -- find vinklen mellem disse to tangenter.

I punktet B er der en tangent og i punktet D er der en tangent -- find vinklen mellem disse to tangenter.

Der er tale om 2 par af 2 tangenter.


Svar #13
14. februar 2015 af paaske1 (Slettet)

Så jeg skal finde en ligning for alle fire tangenter først.


Brugbart svar (0)

Svar #14
14. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#13

Det er ikke nødvendigt. Vinklen mellem to tangenter til cirklen er den samme vinkel, som vinklen mellem de to radier til tangenternes røringspunkter.


Svar #15
14. februar 2015 af paaske1 (Slettet)

Men så ved man vel godt at vinkel til tagenterne for A og C er 91°.


Brugbart svar (0)

Svar #16
14. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#15

Man ved så, at vinklen mellem tangenterne i A og C er 91º, ja.


Svar #17
15. februar 2015 af paaske1 (Slettet)

men det er bare underligt, at jeg får det til 89.23° i Geogebra når jeg indtaser alle oplusnningerne.
Screen Shot 2015-02-15 at 14.06.41.png

 


Brugbart svar (0)

Svar #18
15. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#17

Måske har du ikke bestemt cirklens centrum korrekt, eller punktet C. Det er umuligt at afgøre, hvordan du har bestemt vinklen.


Skriv et svar til: hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.