Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Hvordan kan mutationer nedbringe væksten af eukaryote organismer?

07. februar 2015 af hehejhej (Slettet)

Hej

Jeg arbejder i min SRO med vækst, og jeg skal finde ud af hvordan mutationer kan nedbringe væksten af eukaryote organismer. Jeg er meget forvirret omkring hvordan mutationer helt præcist kan nedbringen denne vækst?

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2015 af OnceUponATime (Slettet)

Nu ved jeg ikke om jeg skyder helt forkert, men hvis nu mutationen forårsagede at celler ikke kunne dele sig, så kunne de herved nedbringe væksten?

Jeg tænker her eksempelvis på gærceller som er eukaryotiske organismer. Hvis disse fik en mutation som ikke tillod dem at optage sukker eller anden form for næring, ville de ikke være i stand til at dele sig, og hermed vil væksten stoppe. Mon det er det, der menes med hvordan mutationer kan nedbringe væksten af eukaryote organismer.

Det er måske vigtigt først og fremmest at pointere, at der er flere former for mutationer som kan nedbringe væksten af specifikt eukaryote organismer. Hermed kan du, ved at tænke på hvad der resulterer i celledeling, nævne nogle faktorer som kan stoppe denne celledeling -> og dermed vækst. Disse faktorer kan man for det meste undskylde med mutationer, hvilket du kan gøre :)

Skriv et svar til: Hvordan kan mutationer nedbringe væksten af eukaryote organismer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.