Fysik

Magnetisme

09. februar 2015 af abc14 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Et hold studerende vil undersøge, om det er muligt at registrere jordfeltets kraft på en strømførende leder. På et sted, hvor fluxtætheden er 49 uT, og inklinationen er 71 grader, sender de derfor en strøm på 35 A gennem en 12,0 m lang lodret ophængt leder.

Bestem størrelse og retning af kraften.

Hvordan bestemmer man retningen?

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2015 af hesch (Slettet)

| F | = B*I*L*sin(θ), hvor θ er vinkelen mellem lederen og magnetfeltet.

Det er Laplaces lov.  Mere nøjagtigt:

F = I * L x B    ( heraf retningen ).

( F, L , B er vektorer )

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. februar 2015 af mathon

eller rettere
                       F = L * I x B    ( heraf retningen ).

Brugbart svar (0)

Svar #4

#3:  Jeg snart ikke om din udgave er "rettere", men du kan jo gå ind her:

http://www.e-formel.dk/view/Laplaces-lov

og trykke på på knappen:  "Rapporter fejl".

Svar #5
09. februar 2015 af abc14 (Slettet)

Hvilken retning er strømmen i, hvor hvor er magnetfeltets retning?

Brugbart svar (0)

Svar #6
09. februar 2015 af mathon

I al almindelighed har en længde ikke en retning (men kan selvfølgelig defineres dermed i specialtilfælde).
Strømmen derimod har både en veldefineret retning og en størrelse = strømstyrken altså klart en vektor I.

Brugbart svar (0)

Svar #7

#6:  Dit "rettere" udtryk i #3 giver nøjagtigt det samme resultat. 

Nu hvor der tale om en 12m lang (lige, formoder jeg) leder, kan man jo diskutere, om det er lederens retning, der styrer strømmens retning, eller omvendt.

Jeg opfatter underforstået udtrykket i e-formel.dk, som at en strøm regnes positiv, hvis den bevæger sig i den angivne positive vektorielle længderetning for lederen. Strømmens veldefinerede retning fastlægges altså her af lederens positive længderetning. Ændres lederens retning, retter strømmens retning ind efter det, ikke omvendt.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Svar #9
09. februar 2015 af abc14 (Slettet)

Jeg forsår ikke helt opgavens situation. Hvordan skal den illustreres?

Brugbart svar (0)

Svar #10

#9:  Lederen er lodret ophængt. Dvs. at vinklen θ i  #1 er lig med 90º - 71º.

Er strømmen positiv opad i lederen, bliver kraftretningen mod vest ( se link i #2 ), og vica versa.

Svar #11
10. februar 2015 af abc14 (Slettet)

Jeg forstår det som, at hvis strømmen er positiv, skal tommelfingeren pege opad, og hvis den går mod vest skal langefingeren pege mod vest, men hvordan ved man, at den peger mod vest, når man ikke ved, hvor pegefingeren skal pege hen. Hvis strømmen er opad, så kan tommelfingeren stadig pege opad, og dreje rundt, så de andre fingere kan pege i andre retninger.

Vedhæftet fil:billede.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #12
10. februar 2015 af hesch (Slettet)

#11:  Hvis du betragter et højrehåndskoordinatsystem ( x, y, z ) og vil finde retningen af C, hvor

CA x B

så kigger du på højre hånd, og nummererer fingrene, startende med tommelfingeren, ved 1, 2, 3. Eftersom A står forrest i krydsproduktet, skal 1. finger pege i A's retning, 2. finger skal pege i B's retning.  3. finger kommer så (90º bukket) til at pege i C's retning. Prøv at forestille dig nogle retninger for A og B, hold hånden op og se hvad retning 3. finger kommer til at pege i. Byt nu rundt på A og B ved:

C = B x A  og se hvad der sker med 3. finger.

I et venstrehåndskoordinatsystem ( z-aksen er rettet positivt bort fra dig ) benytter man så venstre hånd. Men "normalt" benytter man højrehåndskoordinatsystemer.

Svar #14
10. februar 2015 af abc14 (Slettet)

Det billede jeg vedhæftede vist: tommelfingeren peger i strømmens retning (x-koordinat), pegefingeren peger i magnetfeltets retning (y-koordinat) og langefingeren peger i kraftens retning (x-koordinat).

Hvis strømmens retning (x-koordinat) skal pege op, er strømmen er positv. Derfor siger du, at langefingeren (som peger i kraftens retning) vil pege mod vest.

Det som jeg ikke helt forstår er magnetfeltets retning (pegefingeren peger i magnetfeltets retning). Hvor er den? Og når den så er 71 grader, hvordan hænger det så sammen? Det er pegefingeren, der peger i magnetfeltets retning, men hvor peger den hen? Jeg forstår ikke helt situationen.

Brugbart svar (0)

Svar #15
11. februar 2015 af hesch (Slettet)

#14:   I "din" situation, står L og B ikke vinkelret på hinanden, grundet inklinationen på 71º, men så spreder/samler du blot tommel- og pegefinger lidt. L peger lodret, mens B peger skråt opad/nedad. Men langefingeren kommer jo stadig til at pege i samme retning.

Kun  | F |  ændrer sig med en faktor sin(θ).

Svar #16
11. februar 2015 af abc14 (Slettet)

Når du betegner L, mener du så strømmens retning?

Hvis L peger lodret, og B peger skrå opad/nedad? Hvordan ender langefingeren (kraftens retning) så mod vest?

Brugbart svar (0)

Svar #17
11. februar 2015 af hesch (Slettet)

#16:  Se diskussionen tidligere i denne tråd.  L er i #1 en vektor, der angiver lederens længde og retning. Heri løber en strøm, I (ikke en vektor), der er en strømværdi, der regnes positiv i lederens positive retning.

B peger mod geografisk nord (næsten) overalt på jordens overflade. Så ad #10:

Er strømmen positiv opad i lederen, bliver kraftretningen mod vest, (langefingeren retning).

Så altså:  Tommelfingeren opad, pegefinger mod nord:  Hvor peger langefingeren så henad ?

Smæk dog den højrehånd ned på en globus !

Svar #18
11. februar 2015 af abc14 (Slettet)

Nu kan jeg se det. Tak for hjælpen.

Skriv et svar til: Magnetisme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.