Fysik
Magnetisme
http://static.uvm.dk/udd/gym/eksamensopgaver/2007/fysik_A_it/opgave04/opgave_fr.html
Nogen der vil hjælpe med opg. e?
Svar #1
09. februar 2015 af hesch (Slettet)
#0: Du skal bestemme lederens/viklingens modstand ud fra materialets (kobbers?) specifikke modstand, lederens tværsnit og længde.
Udregn herefter ledningstab i lederen ( P = R * I2 ).
Denne effekt skal opvarme x liter vand pr. sek. fra 10º til 30º.
Svar #3
10. februar 2015 af hesch (Slettet)
#2: Hvordan skal hvad udregnes ?
Du skriver, at du er "klar over" det anviste i #1, men at du bare ikke kan udregne det: Kan du ikke regne, HTX 3. år, A-niveau ?
Du må spørge mere konkret ind til hvor du går i stå. Det er dig, der har en aflevering. Du må gøre en indsats selv, må selv opstille en ligning for beregning af x liter vand pr. sek. Kig på enheden for fx vands varmefylde. Hvad skal du gange/dividere med for at få enheden ud i [m3/s] ?
Du kan skrive din opstillede ligning her. Så er der noget konkret at kommentere på.
Du lærer intet af færdigopstillede beregninger ( incl. mellemregninger, dobbeltstreg under facit, osv. ), for i næste opgave køler man med brint ( det er ikke en joke ).
Svar #4
10. februar 2015 af abc14 (Slettet)
Denne effekt skal opvarme x liter vand pr. sek. fra 10º til 30º. Nu har jeg effekten.
Jo, jeg kan godt regne HTX 3. år, A-niveau. Desuden har jeg ikke bedt om færdig færdigopstillede beregninger. Jeg har spurgt im hjælp til en ledetråd eller metode til beregning af den nødvendige kølevandstilførsel i liter pr. sek. Ligeledes ville jeg ikke spørge herinde, hvis jeg ikke gjorde en indsats.
Svar #5
10. februar 2015 af hesch (Slettet)
#4: Jamen det er fint, at du kender effekten. Der står så i #1:
Denne effekt skal opvarme x liter vand pr. sek. fra 10º til 30º.
Du kan så fx beregne energien, der skal bruges til at opvarme 1 liter vand disse 20 ºC. Denne energi kommer ud i enheden [J]. Effekten har enheden [J/s] = [W], så hvis du dividerer begge sider af din energiligning med tid (sekunder), får du en effektligning hvor du kan isolere [liter/sek]. Din effektligning kommer til at se ud:
P = (blablabla) . . . (liter/sek.) . . . (blablabla). Isoler (liter/sek.).
Kig på enhederne, og se til, at de stemmer.
Svar #6
10. februar 2015 af abc14 (Slettet)
Det var bare det jeg ville have svar på. Tak for hjælpen.
Skriv et svar til: Magnetisme
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.