Matematik
Omskrivning af udtryk
Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at omskrive udtrykket (2.15) til (2.16) i det følgende:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/31729551/1.jpg
Er det korrekt, at A2 ikke er reel?
Jeg har prøvet følgende:
(C1cos(ωnt) + iC1sin(ωnt) + (C2cos(ωnt) - iC2sin(ωnt)))/2 = (C1 + C2)/2 · cos(ωnt) + i(C1 - C2)/2 · sin(ωnt)
Ser det rigtigt ud?
Svar #1
15. februar 2015 af peter lind
Det du skriver er rigtig nok; men du har misforstået problemstillingen. Den opstår når man får de givne løsninger til en differentialligning. Man vil gerne have en reel generel løsning løsning til differentialligningen og det bliver så i form af 2.16
Du kan enten bruge løsningsmetoder til diffrentialligningen til at vise det eller du skal vælge to uafhængige linearkombinationer af C'ere for at få resultatet. Så vidt jeg husker kan du bruge C1+i*C2 og C1-i*C2
Svar #2
15. februar 2015 af Haxxeren
Ja? Mine uafhængige linearkombinationer er, hvor jeg adderer begge løsninger og dividerer efterfølgende med 2. Derefter ville jeg også prøve med, hvor jeg trækker dem fra hinanden og dividerer efterfølgende med 2i, men jeg nåede aldrig at komme dertil, da jeg fandt ud af, at jeg ikke kunne få det første til at passe.
Svar #4
Den er heller ikke forkert og det siger jeg heller ikke. Den fører bare ikke til målet. Både A1 og A2 er i princippet komplekse tal fordi C'erne er det.
Svar #6
Jeg var lidt for hurtig i #4. Du kan godt bruge dit resultat i #0
#5 Netop
Svar #7
15. februar 2015 af Haxxeren
Hvad med den anden reelle løsning:
(C1cos(ωnt) + iC1sin(ωnt) - (C2cos(ωnt) - iC2sin(ωnt)))/(2i) = (C1 - C2)/(2i) · cos(ωnt) + (C1 + C2)/2 · sin(ωnt)
De endelige koefficienter er vel:
A = (C1 + C2)/2 + (C1 - C2)/(2i)
B = i(C1 - C2)/2 + (C1 + C2)/2
?
Skriv et svar til: Omskrivning af udtryk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.