Matematik
Trigonometri opgaver
Hej allesammen,
Jeg har fået opgave 3a til

er der nogle som vil hjælpe mig med opgave b og c ?
Svar #1
18. februar 2015 af peter lind
Dit svar er fork
Se på den trekant der dannes af loftet og taget. Det er en ligebenet retvinklet trekant. hvor du kender de to lige ben og vinklen ved forden. Brug dette til at finde højden i trekanten.
Dette gælder alle spørgsmålene. Det er blot forskellige vinkler
Svar #3
18. februar 2015 af UG124 (Slettet)
Hej peter lind,
Jeg forstår ikke hvordan du kan se at det er ligebenet trekant, og hvordan jeg skal anvende det til at finde ud af højden.
Hej soeffi,
Tak for det :-)
Svar #4
Strengt taget kan jeg heller ikke; men huse bygges normalt så det er symmetrisk og det ser det også ud til at være. Det vil under alle omstændigheder give det rigtige resultat
Svar #5
Hej igen peter lind,
Jeg forstår dog ikke helt hvordan jeg skal anvende at den ligebenet, til at regne højden af huset ud. Men jeg prøvet med trigonometri igen, men med en anden beregning:
cos(55) = a / 525 cm
cos(55) * 525 cm = 301,1
301,1 + 240 = 541,1 cm
men så får jeg samme resultat igen! Jeg kan simpelthen ikke se hvordan jeg skal regne det ud.
Svar #6
18. februar 2015 af Soeffi
Hvis det antages, at gavlen er symmetrsk og deles i to ens retvinklede trekanter af tagets højde, hvor den vandrette katete i hver trekant er haldelen af husets bredde, får man:
Højde af tag: 430 cm · tan(v), hvor v er tagets hældning
Højde af hus = 241 cm + 430 cm · tan(v)
Svar #8
Så er mit svar rigtigt i #0 med opgave 3a , men peter lind skriver at den er forkert regnet ?
Svar #9
Der er flere fejl i det du skriver i #0; men fejlene går åbenbart ud mod hinanden. I den første linje har du for eks sin(35º) + 240 cm. Det udtryk har intet med sagen at gøre.
I den næst linje ganger du ligningen du sinus delen og højre side med 525 cm. Ganger di en ligning med noget skal det ganges på alle led altså også de 240 cm
Svar #10
#0Hej allesammen,
Jeg har fået opgave 3a til
er der nogle som vil hjælpe mig med opgave b og c ?
#8#7
Så er mit svar rigtigt i #0 med opgave 3a , men peter lind skriver at den er forkert regnet ?
Det er usikkert, hvad du mener med a, og hvordan du kommer fra første til anden ligning, men facit er rigtigt.
Svar #11
Hej og tak fordi du vil hjælpe mig peter lind.
Men jeg kan nu se soeffi's svar (#6) og han får samme svar som mig. Så må det være rigtigt ?
Hilsen UG
Svar #12
Jeg glemte at skrive, at jeg kaldte tagets højdde for a
Svar #13
Kan I hjælpe mig med b og c , jeg kan simpelthen ikke finde ud af dem. Jeg sætter kæmpe stor pris på at I vil hjælpe mig. :-)
Husets højde (se vedhæftede)
Svar #14
#13Kan I hjælpe mig med b og c , jeg kan simpelthen ikke finde ud af dem. Jeg sætter kæmpe stor pris på at I vil hjælpe mig. :-)
Husets højde (se vedhæftede)
Formlen fra #6 gælder for alle opgaver. Du bliver bare bedt om forskel i højde i b) og c) og ikke om selve højden som i a).
#6Hvis det antages, at gavlen er symmetrsk og deles i to ens retvinklede trekanter af tagets højde, hvor den vandrette katete i hver trekant er haldelen af husets bredde, får man:
Højde af tag: 430 cm · tan(v), hvor v er tagets hældning
Højde af hus = 241 cm + 430 cm · tan(v)
Svar #18
Kan I hjælpe mig med en stige opgave (se vedhæftede)
Svar #19
Hvis du har en ny opgave bør du starte en ny tråd.
Stigen danner med lodret og jorden en retvinklet trekant. Hypotenusen i trekanten er 3,5 m og vinklen 70º. Se om kateten er mindst 3m
Svar #20

Det er rigtigt, men en tilstrækkelig formulering ville efter min mening være
Tagets højde = 525·sin(35º) = 301 cm. Heraf fås husets højde til 240 cm + 301 cm = 541 cm.
Hvis du vil begrunde brugen af formlen kunne du sige: Tagets højde er katete i en retvinklet trekant, der har tagryggen som hypotenuse. Tagryggens hældning er den modstående vinkel til højden. Dette giver: Tagets højde = 525·sin(35º) = 301 cm. Heraf fås husets højde til 240 cm + 301 cm = 541 cm.
Med hensyn til afrundinger: Når man har en opgave med mål, er det normalt nok at opgive tal med samme nøjagtighed som i spørgsmålet. Dvs. er mål opgivet som hele cm i opgaven, behøver man kun at svare med hele cm.