Matematik
Vektorrum
Hvis nu man skal vise, at to vektorer udspænder et vektorrum R2. Kan det passe, at man blot skal opstille disse vektorer som en 2x2 matrix og få den reducerede echelon form af den ?
Står nemlig med vektorerne v1= (2,1) og v2=(1,1) og reducere dette, er ret overkommeligt.
Svar #1
19. februar 2015 af peter lind
Du er helt forkert på det. Du skal vise at de to vektorer er lineært uafhængige. To vektorer er lineært uafhængig, når de ikke er proportionale
Svar #3
Det behøver du ikke engang regne på. Sidste koordinaten i de to vektorer er ens. Hvis de skal være proportionale skal proportionalitetsvektoren være 1. Det skulle så være samme vektor og det er det åbentlyst ikke
Svar #5
19. februar 2015 af hansi64 (Slettet)
Kan det overhovedet vises matematisk eller noget lignende ved beregninger ? Så nemlig at hvis jeg kunne reducere vektorerene og få pivoterne 1 igennem dem var de lineært uafhængige.
Svar #6
Hvis du vil vise det ved beregning, skal du løse ligningen s*v1+t*v2 = 0, hvor v1 og v2 er de to vektorer. Hvis der kun er løsningerne s=t=0 er de lineært uafhængige
Svar #7
19. februar 2015 af hansi64 (Slettet)
Så jeg vil stå med ligningerne 2s+t=0 og s+t=0
så jeg har to ligninger med to ubekendte, og har lige regnet det ud. får s=0 og t=0, vil det så sige de er lineært uafhængige ?
Svar #10
19. februar 2015 af Brusebad (Slettet)
Der er intet galt i at løse den som i foreslået i #6, men du er ikke helt galt på den i #0
Du kan godt vise at vektorerne er lineært uafhængige ved at reducere matricen til en reduceret trappematrix (reduced echelon form). Hvis trappematricen har samme antal trin som der er rækker/søjler (i dette tilfælde 2) er vektorerne lineært uafhængige, hvorfor span(v1, v2) = R2, v1, v2∈R2.
Det er princippet det samme du gør når du løser ligningen i #6
Alternativ kan du også vise lineær uafhængighed ved at vise det(M) ≠ 0, hvor M er matricen med v1 og v2 som søjler.
Skriv et svar til: Vektorrum
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.