Fysik

Astronomi

20. februar 2015 af Gandhara (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej allesammen

Jeg kan ikke komme i gang med den vedhæftede opgave, fordi jeg simpelthen ikke kan finde ud af hvordan jeg skal gribe det an...

A)

Jeg kan ikke rigtig se betydningen af de givne længder? Jeg kan se hvad de angiver, men ikke betydningen af dem. Så er der det med vinklerne i trekant ABC og ADE og en vinkel på en kvart grad? Hvordan skal denne vinkel forstås?

B)

Jeg kan ikke se sammenhængen mellem måneformørkelsen og de 2 længder.

C)

Vinklen i denne opgave forvirrer mig. Ska det forsstås som at vinkel C i trekant ABC er en kvart grad?

Håber i kan hjælpe!

Vedhæftet fil: Astro.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #1
20. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Det ser ud til, at der er fejl i opgaven. AB er Solens diameter, så vinkel ACB er med god tilnærmelse den vinkel, hvorunder Solens diameter ses fra Jorden, dvs ca 0,5 grad, ikke en kvart grad. Beregner man vinklen mere nøjagtigt, får man 0,528º .

Opgavens tekst er i det hele taget dårligt formuleret. Det er angivet, at DE er Jordens radius og at DF er Jordens diameter, og man skal så benytte billederne af formørkelsen til at bestemme forholdet mellem |DE| og |DF|? Det bør vel komme ud som 1/2 uden brug af nogen billeder.

Skriv et svar til: Astronomi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.