Fysik

viskos dæmpning

20. februar 2015 af teamwork (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

hej 

jeg sidder og laver en opgave om vibrationer. Jeg har fået plottet en dæmpet vibration. jeg er stødt på begrebet viskos dæmpning har lidt svært ved at forstå hvornår en dæmpning er viskos. Og hvad det betyder for energien at den er det? nogen der kan hjælpe

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2015 af peter lind

Der henvises til gnidningsmodstand i væsker. Hvis der er dæmpning hvad enten den er viskos eller ej vil energien aftage

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. februar 2015 af hesch (Slettet)

#1:  "Gnidningsmodstand" er et uheldigt ord at bruge, for det forbindes med gnidningskoefficient, der er uafhængig af hastighed ( i teorien ).

#0:  Støddæmperen i en bil er en viskos dæmper. Den kan fx indeholde et stempel, hvorigennem der er boret et lille hul. Når dæmperen presses sammen ( eller trækkes længere ), bevæges stemplet i cylinderen, og olien i cylinderen må derfor strømme gennem hullet. Jo hurtigere sammenpresningen sker, jo mere olie skal strømme gennem hullet pr. sek, hvilket kræver en større trykdifference mellem de to sider af stemplet. Denne trykdifference udøver en kraft på stemplet, således at kraften mod sammenpresningen af en støddæmper vokser ( mindst proportionalt ) med sammenpresningshastigheden.

Nogle støddæmpere anvender gas som medie i cylinderen, og luftmodstand er da også en form for viskos dæmpning, fx af et faldende eller svingende legeme.

Luftmodstand kan beregnes ved

F = k * v      ( ved lavere hastigheder )

eller

F = k * v2    ( ved højere hastigheder )

Altså en hastighedsafhængig modstand i begge udtryk.

Skriv et svar til: viskos dæmpning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.