Matematik
beregning af opgave
Hejsa, er der nogen der har et forslag til beregning af opgaven der lyder "Bestem ved beregning afstandene i fugleflugtlinje fra hushjørnet G til hvert af træerne C og E, samt afstanden mellem de to huse G og D". Det er mest hvordan jeg beregner opgaven. Er lidt på bar bund mht. cosinus og sinus og hvordan man beregner vha dem, så ville sætte pris på lidt hjælp. Vil gerne gøre noget til gengæld for svaret, hvis det hjælper lidt. Er meget god i fag som dansk, samf, historie osv.
Svar #1
09. marts 2015 af PeterValberg
Er det denne opgave, du tænker på?

Svar #2
09. marts 2015 af Kristianstudenten (Slettet)
Ja helt korrekt. Den har jeg ærlig talt noget bøvl med. Ville sætte pris på nogen der kunne lede mig ud af denne kattepine.
Vh Kristian!
Svar #3
09. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)
Det oplyses i opgaven, at |AB| = 63,7 m .
Man kender alle vinklerne i alle trekanterne, (kender man 2 vinkler i en trekant kender man også den tredje vinkel via vinkelsummen).
Man kan derfor benytte sinusrelationer til at beregne sidelængder som |AD|, |AG|, |GC| og |CE| .
Når man så skal bestemme afstanden |GD|, benytter man en cosinusrelation i trekant ADG.
Ved bestemmelse af |GE| benytter man en cosinusrelation i trekant GCE.
Svar #4
13. marts 2015 af Kristianstudenten (Slettet)
Så hvordan kommer regnestykket til at se ud? Er helt vild blank på denne opgave, og skal aflevere imorgen. Håber virkelig du vil hjælp.
mvh kristian
Svar #5
13. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)
Følg vejledningen i #3.
Start med at benytte sinusrelationerne i trekant ABD, hvorved man finder |AD| og |BD|.
Man går videre til trekant ABC, hvor man finder |BC| og |AC|.
Dernæst til trekant ACG, hvor man finder |AG| og |GC|.
Dernæst til trekant BCE, hvor man finder |BE| og |CE|.
Og til trekant BDF, hvor man finder |BF| og |DF|.
Svar #6
13. marts 2015 af Kristianstudenten (Slettet)
Ja, det er jeg klar over, men fatter bare ikke hvordan jeg gør det. Er så lost med alt det med sinusrelationer osv.,
Jeg har en LoL (league of legends account), samt en Blizzard account som du må få til gengæld (en af dem kun), hvis du kunne lave et dokument hvor det hele er beregnet i.
Hvis der er andet, du hellere ville sætte pris på kunne det måske også arrangeres. Det er bare så mega vigtigt at jeg får lavet den her opgave. Det betyder så meget.
Mvh kristian
Svar #7
13. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)
Start med at opstille sinusrelationerne i trekant ABD:
|AD| / sin(v4) = |BD| / sin(v5) = |AB| / sin(v6)
og indsæt så de kendte størrelser fra tabellen i opgaven:
|AD| / sin(26,7º) = |BD| / sin(53,1º) = 63,7 / sin(180º-26,7º-53,1º)
Isoler |AD| og |BD| af de to ligninger.
Du bliver nødt til selv at få hænderne op af lommen så du kan komme i gang.
Skriv et svar til: beregning af opgave
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.