Fysik

radialhastighed

09. marts 2015 af Problemsolver (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvordan beregner/finder man frem til mælkevejens radialhastighed? Vi kan vel ikke bruge Dopplereffekten, da vi selv er en del af galaksen?

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Hvad mener du med Mælkevejens radialhastighed?

Svar #2
09. marts 2015 af Problemsolver (Slettet)

Altså vores egen galakses radialhastighed, hvordan kan vi regne det ud? Vi beregner andre galakser ved hjælp af Dopplereffekten, hvor vi målet rødforskydning og blåforskydning. Men er det ikke umuligt at måle ens egen galakse når man selv er i den?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Nej, det giver da ingen mening. Forskellige stjerner i Mælkevejen har vidt forskellige radialhastigheder.

Svar #4

Men hvordan måler man så ens egen galakses radialhastighed / galaksens rutereringshastighed.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Du må først starte med at definere, hvad du mener med det. Det er jo ikke et veldefineret begreb, se #3.

Svar #6

Min lærer sagde at "find ud af hvordan man beregner vores egen galakses rumhastighed"... Tænkte bare på at man skal jo kende radialhatighed og tangentialhastighed før rumhastigheden kan findes...

Brugbart svar (0)

Svar #7

Det er jo så et helt andet problem. Her skal man bestemme hastigheden for mælkevejssystemets massemidtpunkt i forhold til et system, der kan fungere som inertialsystem for den lokale galaksehob.

Svar #8

Ja undskyld :) det var bare mig der ikke fik tænkt mig godt om før jeg stillede et spørgsmål. 
Men kan du uddybe det du skrev? Du er også velkommen til at anbefale nogle hjemmesider hvis det er.

Brugbart svar (0)

Svar #9

Du kan læse lidt om det her http://en.wikipedia.org/wiki/Milky_Way#Velocity men ellers kan du vel google selv?

Svar #10

Har prøvet, men ser ikke ud til at jeg får et konkret svar... Måske bare mig der er dårlig til at google xD Men mange tak for hjælpen.

Skriv et svar til: radialhastighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.