Fysik

Pb-plader

10. marts 2015 af sumia9 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Vi har lavet et forsøg med halveringstiden af gammastrålig. Vi har brugt Pb - plader. Der er et spørgsmål der siger " Forestil dig, at du brugte brødskiver i stedet for Pb. Må du spise brødet. Begrund dit svar"

Nogen der kan hjælpe

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts 2015 af Jerslev (Slettet)

Hvad tænker du selv om svaret? 

Svar #2
11. marts 2015 af sumia9 (Slettet)

Jeg tror ikke man må spiser brødet fordi gamma stråling er meget gennemtrængede og kan skade os men er ikke sikker

Svar #3
11. marts 2015 af sumia9 (Slettet)

Men kan I hjælpe? 

Brugbart svar (0)

Svar #4
12. marts 2015 af Jerslev (Slettet)

#2: Hvis gammastråling er meget gennemtrængende, hvor stor sandsynlighed er der så for, at noget af strålingen har sat sig i brødet (husk, at brød mest består af luft)?

Svar #5
12. marts 2015 af sumia9 (Slettet)

Jeg ved det faktisk ikke
Kan I hjælpe
Opgaven skal snart afleveres

Brugbart svar (0)

Svar #6
12. marts 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Jeg kan ikke se, at det skulle være et problem at spise brødet. Det bliver jo ikke radioaktivt af at være blevet bestrålet. Bestråling af fødevarer er faktisk en god måde at dræbe mikroorganismer på og dermed forlænge holdbarheden. Det har dog aldrig vundet den store udbredelsen, da forbrugerne har en (ubegrundet) skepsis.

http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Elektricitet/Kernekraft_og_kerneteknik/levnedsmiddelbestr%C3%A5ling

Skriv et svar til: Pb-plader

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.