International økonomi

Hvorfor har vi afgifter?

11. marts 2015 af yololol (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen.

Hvorfor har vi afgifter? Og hvorfor er afgifterne lave og høje på forskellige produkter som fx chokolade/slik, vin, kaffe? Hvad er punktafgifter?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts 2015 af peter lind

Staten har jo behov for penge, så det kræver nogle indtægter. Det er generelt personskatter, skatter på virksomheder, toldafgifter og andre afgifter som moms.

Der er flere grunde til disse afgifter. Mennesker føler det ikke så voldsomt, når de betaler til staten som afgifter. De ser jo ikke hvor pengene forsvinder hen. Ulempen er at de fattigste bliver ramt relativt hårdere end andre. Punktafgifter er ekstraafgifter som for eks. dem du nævner som slik, vin,spiritus, cigaretter, benzin, og lignende. De indføres for at ændre forbrugeradfærd altså at man køber mindre af de pågældende varer


Svar #2
11. marts 2015 af yololol (Slettet)

Mange tak for svaret. :)
Men jeg har lige nogle flere, jeg tvivler på: Hvordan kan det så være at der er afgifter på fx vand, te, kaffe og benzin? og hvorfor er afgiften på is så lav og afgiften på hasselnøddekerner så høj? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. marts 2015 af peter lind

Man vil begrænse forbruget af de pågældende varer. Jeg ved ikke af at is skulle være specielt lav. Jeg kender ikke detaljerne af hvordan agifterne er bestemt. Det bestemmes af holdninger hos politikerne. Grænsehandel kan også have betydning


Svar #4
12. marts 2015 af yololol (Slettet)

Hvorfor har grænsehandel betydning? Fordi at afgifterne på alkohol og slik er høj, er der mange der handler på grænsen, eller..? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. marts 2015 af peter lind

Det er fordi at hvis varerne er væsentlig lavere på den anden sider af grænsen, så handler folk på den anden side af grænsen. Sodavand var for ikke så længe siden væsentlig laver i Tyskland, så folk købte sodavand i tyskland. Man blev derfor nød til at sænke afgifterne


Skriv et svar til: Hvorfor har vi afgifter?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.